ANTUNES JÚNIOR, J. A. V. et al. Internacionalização de empresas: um estudo de caso de uma indústria moveleira da Serra Gaúcha. Revista Perspectiva da URI, Universidade Regional do Alto Uruguai e das Missões, Erechim, v. 29, n. 106, p. 115-127, 2005.
BARNEY, J. B. Gaining and sustaining competitive advantage. New Jersey: Prentice hall, 2002.
BORINI, F. M.; RIBEIRO, F. C. R.; COELHO, F. P.; PROENÇA, E. R. O prisma da internacionalização: um estudo de caso. Revista FACES, v. 5, n. 3, p. 42-55, set./dez. 2006.CARLSON, C. How foreign is foreign trade: a problem in international business. Research Acta Universitatis Upsaliensis Studia Oeconomie Negotiorum 11, 1975.
CAVUSGIL, S. T.; GHAURI, P. N.; AGARWAL, M. R. Doing business in emerging markets: entry and negotiation strategies. London: Sage Publications Inc., 2002.
CHESNAIS, F. A Mundialização do Capital. São Paulo: Xamã, 1996.
CHILD, J.; RODRIGUES, S. B. The internationalization of Chinese firms: a case for theoretical extension? Management and Organizational Review, Blackwell Publishing Ltda., v. 1, n. 3, p. 341-410, 2005. DOI: 10.1111/j.1740-8784.2005.0020a.x.
DUNNING, J. H. Toward an eclectic theory of international production: some empirical tests. Journal of International Business Studies, v. 11, n. 1, p. 9-31, 1980.
ELANGO, B.; SAMBHARYA, R. B. The influence of industry structure on the entry mode choice of overseas entrants in manufacturing. Journal of International Management, v. 10, p. 107-124, 2004. DOI: dx.doi.org/10.1016/j.intman.2003.12.005.
ERIKSSON, K. Experiential knowledge and cost in the internationalization process. Journal of International Business Studies, v. 28, n. 2, p. 337-360, 1997.
ERIKSSON, K.; JOHANSON, J.; MAJKGARD, A.; SHARMA, D. Effect of variation on knowledge accumulation in the internationalization process. International Studies of Management and Organization, v. 30, n. 1, p. 26-44, 2000.
FERREIRA, G. F. O Processo Estratégico de Internacionalização da Gerdau. 2007. Dissertação (Mestrado em Administração) Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária, Pontifícia Universidade Católica PUC, São Paulo, 2007.
HARVEY, D. A arte de lucrar: globalização, monopólio e exploração da cultura. In: MORAES, D. (Org.). Por uma outra comunicação. Rio de Janeiro: Record, 2003.
HITT, M. A.; IRELAND, R. D.; HOSKISSON, R. E. Administração Estratégica: competitividade e globalização. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2008.
JESUS, M. A. S. O Processo de internacionalização da carne bovina brasileira sob a ótica do empreendedorismo internacional: estudo de caso com o Independência S.A. 2008. Dissertação (Mestrado em Gestão de Negócios) Universidade Católica de Santos UNISANTOS, Santos, 2008.
JOHANSON, J. The mechanisms of internationalization. International Marketing Review, v. 7, n. 4, p. 11–24, 1990. DOI: 10.1108/02651339010137414.
JOHANSON, J.; VAHLNE, J. The internationalization process of the firm A model of knowledge development and increasing foreign market commitments. Journal of International Business Studies, v. 8, n. 1, p. 23-32, 1977.
JOHANSON, J.; WIDERSHEIM-PAUL, F. The internationalization of the firm: four Swedish cases. The Journal of Management Studies, v. 12, n. 3, p. 305-322, oct. 1975. DOI: 10.1111/j.1467-6486.1975.tb00514.x.
NOLAN, R. L. A nation transformed by information. Oxford and New York: Oxford University Press, 2000.
OHMAE, K. O Poder da Tríade. São Paulo: Pioneira. 1989
PENG, M.W. Estratégia Global. São Paulo: Thompson Learning, 2008.
PRAHALAD, C. K.; HAMEL, G. The core competence of the corporation. Harvard Business Review, v. 68, n. 3 p. 79-91, May/June 1990.
PROENÇA, E. R. Determinantes ambientais e estratégias de internacionalização: o caso da Companhia Siderúrgica Nacional. 2006. Dissertação (Mestrado em Administração) Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária, Pontifícia Universidade Católica PUC, São Paulo, 2006.
RIBEIRO, F. C. F. Estratégia internacional da Petrobrás: estudo de caso da aquisição da Perez Companc na Argentina. 2006. Dissertação (Mestrado em Administração) – Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC, São Paulo, 2006.
ROOT, R. F. Entry strategies for international markets. New York: Lexington Books, 1998.
WHITELOCK, J. Theories of internationalization and their impact on market entry. In: WHITELOCK, J. International Marketing Review, v. 19, n. 4, p. 342-347, 2002. DOI: 10.1108/02651330210435654.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.