Empreendedorismo Sustentável: proposição de uma tipologia e sugestões de pesquisa Outros Idiomas

ID:
30753
Resumo:
O presente artigo tem como objetivo propor uma tipologia das diferentes categorias de empreendedorismo sustentável, levantando seus aspectos ainda pouco conhecidos e que poderiam ser explorados em novas pesquisas. Para a construção desta tipologia foi feita uma revisão da literatura sobre empreendedorismo sustentável. A tipologia proposta leva em conta três indicadores: (i) o nicho de negócio explorado (ambiental ou social), (ii) a motivação da incorporação da sustentabilidade (meio ou objetivo) e (iii) a utilização ou não dos pressupostos da responsabilidade social empresarial na empresa nascente. O primeiro indicador considera se é explorado um negócio ambiental ou social. Os negócios ambientais foram classificados em quatro categorias principais: (i) produtos eco eficientes, (ii) turismo e lazer na natureza, (iii) agricultura orgânica e extrativismo e (iv) reciclagem e reutilização. Os negócios sociais foram classificados em quatro categorias principais: (i) produtos para grupos com necessidades especiais, (ii) microcrédito, (iii) comércio justo e (iv) negócios na base da pirâmide. O segundo indicador está relacionado com a motivação para a incorporação da sustentabilidade e se ela é o objetivo do empreendedor ao criar o negócio, ou apenas um meio utilizado para realizar ganhos financeiros. O terceiro indicador trata da utilização ou não dos pressupostos da responsabilidade social empresarial na empresa nascente.
Citação ABNT:
BORGES, C.; BORGES, M. M.; FERREIRA, V. R. S.; NAJBERG, E.; TETE, M. F. Empreendedorismo Sustentável: proposição de uma tipologia e sugestões de pesquisa. REGEPE Entrepreneurship and Small Business, v. 2, n. 1, p. 77-100, 2013.
Citação APA:
Borges, C., Borges, M. M., Ferreira, V. R. S., Najberg, E., & Tete, M. F. (2013). Empreendedorismo Sustentável: proposição de uma tipologia e sugestões de pesquisa. REGEPE Entrepreneurship and Small Business, 2(1), 77-100.
Link Permanente:
http://www.spell.org.br/documentos/ver/30753/empreendedorismo-sustentavel--proposicao-de-uma-tipologia-e-sugestoes-de-pesquisa/i/pt-br
Tipo de documento:
Artigo
Idioma:
Português
Referências:
ALLEN, J.; MALIN, S. Green entrepreneurship: a method for managing natural resources. Society and Natural Resources, v. 21, p. 828-844, 2008.

BAKER, T.; NELSON, R. Creating something from nothing: resource construction through entrepreneurial bricolage. Administrative Science Quarterly, v. 50, p. 329366, 2005.

BARBIERE, J. C.; SIMANTON, M. A. Organizações inovadoras sustentáveis. São Paulo: Atlas, 2007.

BENNETT, S. Ecopreneuring: the complete guide to small business opportunities from the environmental revolution. New York: Wiley, 1991.

BHAVE, M. P. A process model of entrepreneurial venture creation. Journal of Business Venturing, v. 9, n.3, p. 223-242, 1994.

BOSZCZOWSKI, A. K.; TEIXEIRA, R. O empreendedorismo sustentável e o processo empreendedor: em busca de oportunidades de novos negócios como solução para problemas sociais e ambientais. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 33, 2009, São Paulo. Anais...Rio de Janeiro: ANPAD, 2009.

BRASIL. INMETRO. Ministério do Desenvolvimento, Indústria e Comércio Exterior. Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: . Acesso em: 20 abr. 2011.

BRUIN, A.; BRUSH, C. G.; WELTER, F. Advancing a framework for coherent research on women's entrepreneurship. Entrepreneurship: Theory & Practice, v. 31, n. 3, p. 323-339, 2007.

CHARTER, M. et al. Marketing and sustainability. Sustainable Marketing Knowledge Network. London, 2002.

COHEN, B.; SMITH, B.; MITCHELL, R. Toward a sustainable conceptualization of dependent variables in entrepreneurship research. Business Strategy and the Environment, v. 17, n. 2, p. 107-119, 2008.

COHEN, B.; WINN, M. I. Market imperfections, opportunity and sustainable entrepreneurship. Journal of Business Venturing, v. 22, n. 1, p. 29-49, 2007.

COLLINSON, E.; SHAW, E. Entrepreneurial marketing: a historical perspective on development and practice. Management Decision, v. 39, n. 9, p. 761-766, 2001.

DALMORO, M. A visão da sustentabilidade na atividade empreendedora: uma análise a partir de empresas incubadas. Revista Gestão Organizacional, v. 2, n. 1, p. 87-104, 2009.

DEAN, T.; MCMULLEN, J. Toward a theory of sustainable entrepreneurship: reducing environmental degradation through entrepreneurial action. Journal of Business Venturing, v. 22, n. 1, p. 50-76, 2007.

DESS, G. D. et al. Emerging issues in corporate entrepreneurship. Journal of Management, v. 29, n. 3, p. 351-378, 2003.

DIAS, R. Gestão Ambiental: responsabilidade social e sustentabilidade. São Paulo: Atlas, 2009.

GARTNER, W. B. A conceptual framework for describing the phenomenon of new venture creation. Academy of Management Review, v. 10, n. 4, p. 696-706, 1985.

GERLACH, A. Sustainable entrepreneurship and innovation. Centre for Sustainability Management: University of Lüneberg. Lüneberg, Germany. 2000.

GIBBS, D. Sustainability entrepreneurs, ecopreneurs and the development of a sustainable economy. Greener Management International, v. 55, p. 63-78, 2009.

GINSBERG, J. M.; BLOOM, P. N. Choosing the right green marketing strategy. MIT Sloan Management Review, p. 79-84, 2004.

GOMES, A.; MORETTI, S. A responsabilidade social: uma discussão sobre o papel das empresas. São Paulo: Saraiva, 2007.

HALL, J. K.; DANEKE, G. A.; LENOX, M. J. Sustainable development and entrepreneurship: past contributions and future directions. Journal of Business Venturing, v. 25, p. 439-448, 2010.

HART, S. L.; CHRISTENSEN, C. M. The great leap: driving innovation from the base of the pyramid. Mit Sloan Management Review, v. 44, p. 49-56, 2002.

HART, S. L.; MILSTEIN, M. B. Creating sustainable value. Academy of Management Executive, v. 17, n. 2, p. 56-67, 2003.

HOCKERTS, K.; WÜSTENHAGEN, R. Greening Goliaths versus emerging Davids: theorizing about the role of incumbents and new entrants in sustainable entrepreneurship. Journal of Business Venturing, v. 25, p. 481-492, 2010.

HOLT, D. Where are they now? Tracking the longitudinal evolution of environmental businesses from the 1990s. Business Strategy and the Environment, v. 20, n. 4, p. 238-250, 2011.

INSTITUTO ETHOS. O que é RSE? Disponível em: . Acesso em: 20 abr. 2011.

ISAAK, R. The making of the ecopreneur. Greener Management International, v. 38, p. 81-92, 2002.

KIRKWOOD, J.; WALTON, S. What motivates ecopreneurs to start businesses? International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, v. 16, n. 3, p. 204-228, 2010.

KUCKERTZ, A.; WAGNER, M. The influence of sustainability orientation on entrepreneurial intentions: investigating the role of business experience. Journal of Business Venturing, v. 25, p. 524-539, 2010.

LARSON, A. L. Sustainable innovation through an entrepreneurship lens. Business Strategy and the Environment, v. 9, p. 304-317, 2000.

LAWRENCE, A.; WEBER, J.; POST, J. Business and society. New York: McGrawHill, 2005.

LORDKIPANIDZE, M.; BREZET, H.; BACKMAN, M. The entrepreneurship factor in sustainable tourism development. Journal of Cleaner Production, v. 13, p. 787798, 2005.

MACHADO, H. et al. O processo de criação de empresas por mulheres. RAE electronica. v. 2, n. 2. 2003. Disponível em: . Acesso em: 26 abr. 2011.

MAXWELL, D.; HORST, R. V. Developing sustainable products and services. Journal of Cleaner Production, v. 11, p. 883-895, 2003.

MEEK, W. R., PACHECO, D. F. YORK, J. G. The impact of social norms on entrepreneurial action: evidence from the environmental entrepreneurship context. Journal of Business Venturing, v. 25, p. 493-509, 2010.

MENON Anil, MENON, Ajay. Enviropreneurial marketing strategy: the emergence of corporate environmentalism as marketing strategy. Journal of Marketing, v. 61, p. 51-67, 1997.

MILES, M. P., MUNILLA, L. S., DARROCH, J. Sustainable corporate entrepreneurship. International Entrepreneurship Management Journal, v. 5, n. 1, p. 65-76, 2009.

MILES, R. E.; SNOW, C. C. Organizations: new concepts for new forms. California Management Review, v. 28, n. 3, p. 62-73, 1986.

MILLER, D. Configuration revisited. Strategic Management Journal, v. 17, n. 7, p. 502-512, 1996.

MORRIS, M. H.; SCHINDEHUTTE, M.; LAFORGE, R. W. Entrepreneurial marketing: a construct for integrating emerging entrepreneurship and marketing perspectives. Journal of Marketing Theory and Practice, v. 10, n. 4, p. 11-18, 2002.

O’NEILL, G. D.; HERSHAUER, J. C.; GOLDEN, J. S. The cultural context of sustainability entrepreneurship. Greener Management International, v. 55, p. 3346, 2009.

PACHECO, D. F.; DEAN, T. J.; PAYNE, D. S. Escaping the green prison: entrepreneurship and the creation of opportunities for sustainable development. Journal of Business Venturing, v. 25, p. 464-480, 2010.

PARRISH, B. D. Sustainability-driven entrepreneurship: principles of organization design. Journal of Business Venturing, v. 25, p. 510-523, 2010.

PARRISH, B. D.; FOXON, T. J. Sustainability entrepreneurship and equitable transitions to a low-carbon economy. Greener Management International, v. 55, p. 47-62, 2009.

PASTAKIA, A. Assessing ecopreneurship in the context of a developing country: the case of India. Greener Management International, v. 38, p. 93-108, 2002.

PATZELT, H., SHEPHERD, D. A. Recognizing opportunities for sustainable development. Entrepreneurship: Theory & Practice, p. 631-652, 2011. Doi: 10.1111/j.1540-6520.2010.00386.x

PIMENTEL, T.; REINALDO, H.; OLIVEIRA, L. Empreendedorismo Sustentável: uma análise da implementação da sustentabilidade empresarial em micro, pequenas e médias empresas industriais atendidas pelo PEIEX. In: SIMPÓSIO DE ADMINISTRAÇÃO DA PRODUÇÃO, LOGÍSTICA E OPERAÇÕES INTERNACIONAIS, 13., 2010, São Paulo. Anais… São Paulo, 2010.

PIRNAY, F. ; SURLEMONT, B. ; NLEMVO, F. Toward a typology of university spinoffs. Small Business Economics, v. 21, n. 4, p. 355-369, 2003.

PRAHALAD, C. K.; HAMMOND, A. Serving the world's poor, profitably. Harvard Business Review, v. 80, n. 9, p. 48-57, 2002.

PRAHALAD, C. K.; HART, S. L. The fortune at the bottom of the pyramid. Business and Strategy, V. 26, p. 2-14, 2002.

PUJARI, D. Eco-innovation and new product development: understanding the influences on market performance. Technovation, v. 26, p. 76-85, 2006.

PUJARI, D.; WRIGHT, G.; PEATTIE, K. Green and competitive: influences on environmental new product development performance. Journal of Business Research, v. 56, n. 8, p. 657-671, 2003.

RODGERS, C. Sustainable entrepreneurship in SMEs: a case study analysis. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, v. 17, p. 125132, 2010.

SACHS, I. Estratégias de transição para o século XXI. In: BURSZTYN, M. (Org.). Para pensar o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 2956.

SARASVATHY, S. D. Causation and effectuation: toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency. Academy of Management Review, v. 26, n. 2, p. 243-263, 2001.

SCHALTEGGER, S. A framework for ecopreneurship: leading bioneers and environmental managers to ecopreneurship. Greener Management International, v. 38, p. 45-58, 2002.

SCHALTEGGER, S.; WAGNER, M. Sustainable entrepreneurship and sustainability innovation: categories and interactions. Business Strategy and the Environment, v. 20, n. 4, p. 222-237, 2011.

SCHAPER, M. The essence of ecopreneurship. Greener Management International, v. 38 (Summer), p. 26-30, 2002.

SCHUMPETER, J. The theory of economic development. Cambridge: Harvard University Press, 1934.

SCOTTO, G.; CARVALHO, I. C. M.; GUIMARÃES, L. B. Desenvolvimento sustentável. Petrópolis: Vozes, 2007.

SEELOS, C.; MAIR, J. Social entrepreneurship: creating new business models to serve the poor. Business Horizons, v. 48, n. 3, p. 241-246, 2005.

SHANE, S. Technological opportunities and new firm creation. Management Science, v. 47, n. 2, p. 205-220, 2001.

SHANE, S.; VENKATARAMAN, S. The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, v. 25, p. 217-226, 2000.

SHEPHERD, D. A.; PATZELT, H. The new field of sustainable entrepreneurship: studying entrepreneurial action linking “what is to be sustained” with “what is to be developed”. Entrepreneurship: Theory & Practice, v. 35, n. 1 (January), p. 137-163, 2011.

VEGA, G.; KIDWELL, R. E. Toward a typology of new venture creators: similarities and contrasts between business and social entrepreneurs. New England Journal of Entrepreneurship, v. 10, n. 2, p. 15-29, 2007.

WORLD WIDE FUND FOR NATURE. Low carbon jobs for Europe. London. 2009

YUNUS, M. Criando um negócio social. Rio de Janeiro: Campus, 2010.

ZAHRA, S. et al. A typology of social entrepreneurs: motives, search processes and ethical challenges. Journal of Business Venturing, v. 24, n. 6, p. 519-532, 2009.