AGNDAL, H.; CHETTY, S.; The impact of relationship on changes in internationalisation strategies of SME's. European Journal of Marketing, v. 41, p. 1449-1474, 2007. Disponível em http://search.proguest.com/docview/237028990?accountid=34749, Acesso em: 31 ago. 2012.
Al-QAISI, H.; KURRE, B. R. The effect(s) of social relationships on company internationalization, [S.I.]: Malardalen University Sweden, 2010. Disponível em: http://mdh.diva-portal.org/smash/set/diva2-324615/FULLTEXT01.pdf. Acesso em: 31 ago,
ALVARADO, G.; ELENA, T. Redes de cooperación empresarial internacionalesvs redes locales. Revista Venezolana de Gerencia, v. 12, n. 37, p. 9-26, jan. 2007. Disponivel em: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-99842007000100002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 31 ago, 2012.
CHANDRA, Y. et al. The recognition of first time international entrepreneurial opportunities: evidence from firms in knowledge-based industries. International Marketing Review. v. 26, n. 1, p. 30-61, 2009. Disponivel em: www.emeraldinsight.com/0265-1335.htm. Acesso em: 4 jul. 2012.
CHANG, J. The early and rapid inuernationalization of Asian emerging MNEs, An International Business Journal, v. 21, n. 2, p. 171-187, 2011, Disponivel em: www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid. Acesso em: 12 ago. 2012.
CHETTV, S, K,; STANGL, L. M,; ¡nuernationalization and innovation in a network relationship context. European Journal of Marketing, v. 44, n. 11/12, p., 1725 -1743, 2010. Disponível em: www.emeraldinsight.com/0309-0566.htm. Acesso em: 4jul. 2012.
COLLIS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em Administração: um guia pratico para alunos de graduação e pós-graduação. 2. ed., São Paulo: Bookman, 2005.
COVIELLO, N. E,; MUNRO, H, J, Network relationships and the internationalization process of small software firms, International Business Review, v. 6, p. 61-386, 1997.
DALMORO, M.; ZEN, A,, C, A formação de redes e o processo de internacionalização do setor vitivinícola brasileiro: um estudo de caso no winesfromBrasil. In: COLLOQUE de I'IFBAE, 5., 2009, Anais... Grenoble, 2009,Disponível em: www.ifbae.com.br/congresso5/pdf/B0099.pdf. Acesso em: 30 set. 2012.
ELFRING, T.; HULSINK, W. Networks in entrepreneurship: the case of high-technology firms. Small Business Economics, Dordrecht, NL, v. 21, p. 409-422, 2003.
EMBRAER CHINA MAKET OUTLOOK 2011-2030. Disponível em: www.embraer.com.cn/...china/outlook/Market_Outlook. Acesso em: 9 set. 2012.
EMBRAER For the Journey, Disponível emhttp:www.Embraer.com/pt- BR/ConhecaEmbraer/EmbraerNumeros/Paginas/Home.aspx., Acesso em: 09 set. 2012.
EMBRAER FORM 20-F, 2012, Disponivel em: http://embraerri.riweb.com.br/Show.aspx?IdMateria=ISOvJnRzPizk4jY1MsKtEA==, Acesso em: 09 set, 2012.
EMBRAER LINHA DO TEMPO. Disponível em: www.centrohistoricoembraer.com.br/sites/timeline/pt-BR/. Acesso em: 9 set. 2012.
EMBRAER. Presença global. Disponível em: http://www.Embraer.com/pt- BR/ConhecaEmbraer/PresencaGlobal/Paginas/Home.aspx. Acesso em: 30 abr. 2012.
EMBRAER. Relatório anual 2011. Disnponível em: http://www.Embraer.com/Documents/Relatorio_Anual_2011_Port.pdf. Acesso em: 9 set. 2012.
FLETCHER, M.; HARRIS, S. Knowledge acquisition for the internationalization of smaller firm: Content and sources. International Business Review, v. 21, p. 631 – 647, 2012. Disponível em: http://eprints.gla.ac.uk/55358/. Acesso em: 21 dez. 2012.
GALIMBERTI, M. F. Fatores de sucesso na internacionalização ativa de pequenas e médias empresas de software: estudo de casos do Brasil e da França. 2009. Tese (Doutorado em Administração) Escola de Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.
GIANNAKIS, M. et al. The Chinese paradigm of global supplier relationships: social control, formal interactions and the mediating role of culture. Industrial Marketing Management, v. 30, n. 10, p. 1016, 2012. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article /pii/S0019850112001204. Acesso em: 8 jun. 2012.
GOMES, G.; SILVEIRA, A.; AMAL, M.; Internacionalização de pequenas e médias empresas em periódicos de administração com alto fator de impacto: 2000-2008. RIAE, v. 9, n. 3, p. 112-138, 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5585/riae.v9i3.1692. Acesso em: 8 set. 2013.GUIMARÃES, A. M. Análise do Processo de Internacionalização e das Redes Internacionais da Embraer nos Estados Unidos da América e na China. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Metodista de Piracicaba, 2013.
HARDY, C.; PHILLIPS, N.; LAWRENCE, T. B. Resources, Knowledge and Influence: The organizational effects and interorganizational collaboration. Journal of Management Studies, v. 40, n. 2, p. 321-347, March, 2003. Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-6486.00342/abstract. Acesso em 30 nov. 2013.
HILAL, A.; HEMAIS, C. O Processo de internacionalização na ótica da Escola Nórdica: evidências empíricas em empresas brasileiras. RAC, v. 7, n. 1, p. 109 – 124, jan./mar. 2003. Disponível em: www.scielo.br/pdf/rac/v7n1/v7n1a06.pdf. Acesso em: 30 ago. 2012.HILMERSSON, M. Establishment of insidership position in institutionally distant business networks. 2011. Tese (Doutorado) School of Business and Economics, Linnaeus University. Disponível em: https://www.unimep.br/phpg/bibdig/aluno/down.php?cod=971. Acesso em: 30 set. 2012.
HONORIO, L. C. Grau de internacionalização de empresas brasileiras de manufaturados e a influência de fatores organizacionais e estratégicos. RAM, Rev. Adm. Mackenzie, São Paulo, v. 10, n. 5, out. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php ?script=sci_arttext&pid=S1678-69712009000500008&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 set. 2011.JOHANSON J.; VAHLNE J. E. The internationalization process of the firm: a model of knowledge development and increasing foreign market commitments. Journal of International Business Studies. 1977. Disponível em: http://www.jstor.org/discover/10.2307/254397 ?uid=3737664&uid=2129&uid=2&uid=70&uid=4&sid=21101836513377. Acesso em: 31 ago. 2012.
JOHANSON J.; VAHLNE J. E. The mechanism of internationalization. International Marketing Review, v. 7, p. 11-24, 1990. Disponível em: http://www.emeraldinsight.com/journals. htm?articleid=855188. Acesso em: 31 ago. 2012.
JOHANSON J.; VAHLNE J. E. The Uppsala internationalization process model revisited: from liability of foreignness to liability of outsidership. Journal of International Business Studies, 2009. Disponível em: http://www.palgrave-journals.com/jibs/journal/v40/n9/ abs/jibs200924 a.html. Acesso em: 31 ago. 2012.
JOHANSON, J.; MATTSSON, L. G. Internationalization in industrial systems: a network approach. In: BUCKLEY, P. J.; GHAURI, P. (Ed.). The internationalization of the firm: a reader. London: Academy Press, 1993. p. 303-321. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/download/3537. Acesso em: 15 out. 2012.
KEN, C.; WU, Y. An ambidextrous learning model for the internationalization of firms from emerging economies. Journal of International Entrepreneurship, v. 9, n. 4, p. 316-339, 2011. Disponível em: http://maaw.info/ManagementJournals/TheAcademy OfManagement Journal.htm. Acesso em: 10 set. 2012.
KOECKER, G. M.; BUHL, C. M. Internationalization of networks barriers and enablers study: empirical analysis of selected european networks. Berlin: VDI/VDE Innovation + Technik GmbH, 2007.
KORINEK, J.; KIM, J. Export restrictions on strategic raw materials and their impact on trade. OECD Trade Policy Working Papers, n. 95, OECD Publishing, 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1787/5kmh8pk441g8-en .Acesso em: 4 jul. 2012.
KOVACS, E. P. et al. Características da localização no processo de internacionalização de empresa. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 51, n.4, jul./ago. 2011.
LAZZARINI, S.; BOURGEOIS, L. J. Embraer in China. 2008. Site: Insper – Instituto de Ensino e Pesquisa. Disponível em: http://www.insper.edu.br/casos/colecao-ae/ae-p0009/. Acesso em: 2 ago. 2012.
LEVY, B. P.; MOTA, M. C. O uso de networks no processo de internacionalização: aplicação a pequenas e médias empresas. Revista Eletrônica de Negócios Internacionais da ESPM, v. 5, n. 1, p. 50 83, jan./jun. 2010. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/ver/3537/ousode-networks-no-processo-de-internacionalizacao--aplicacao-a-pequenas-e-mediasempresas. Acesso em: 10 ago. 2012.LIMA, F. G. S. N. et al. A relação entre a localização e a motivação estratégica para internacionalização de uma empresa do setor de cosméticos. CONTEXTUS Revista Contemporânea de Economia e Gestão, v. 6, n. 1, jan./abr. 2008. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7442. Acesso em: 1 out. 2012.
LIPUMA, J. Internationalization and the IPO performance of new ventures. Journal of Business Research, v. 65, p. 914-921, 2012. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science /journal/01482963/65/7. Acesso em: 5 jan. 2013.
MACHADO DA SILVA, C. L.; COSER, C. Rede de relações interorganizacionais no campo organizacional de Videira-SC. RAC, v. 10, n. 4, p. 09-45, out./dez. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rac/v10n4/a02v10n4.pdf. Acesso em: 17 out. 2012.MIZRUCHI, M. S. Análise de redes sociais: avanços recentes e controvérsias atuais. ERA, v. 46 , n. 3, 2006.ROSSETTI, A. et al. A organização baseada no conhecimento: novas estruturas, estratégias e redes de relacionamento. Ciência da Informação, v. 37, n.1, p. 61-72, abr. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010019652008000100006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 27 jan. 2012.
SALUNKE, S. et al. Towards a model of dynamic capabilities in innovation-based competitive strategy: Insights from project-oriented service firms. Industrial Marketing Management, v. 40, p. 1251-1263, 2011. Disponível em: http://eprints.qut.edu.au/47017/2/47017.pdf. Acesso em: 2 nov. 2012.
SEIFERT JR., R.; MACHADO-DA-SILA, C. L.; Environment, resources and interpretation: influences in the internationalization strategies of the food industry in Brazil. ANPAD, v. 4, n. 2, p. 40-63, 2007. Disponível em: http://www.abpad.org.br/bar. Acesso em: 7 jul. 2012.SEPPO, M. The role of business networks in the internationalization of Estonian chemical industry enterprises. Tartu: Tartu University Press, 2007. Disponível em: http://ideas.repec.org/p/mtk/febawb/50.html. Acesso em: 7 jul. 2012.
STUART, I. et al. Effective case research in operations management: a process perspective. Journal of Operations Management, v. 20, n. 419-422, 2002. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0272696302000220. Acesso em: 30 nov. 2013.
TAUHATA, L. T. Redes e alianças estratégicas no Brasil: caso CVRD. RAE-eletrônica, v. 3, n. 1, jan./jun. 2004. Disponível em: http://www.rae.com.br/eletronica/index.cfm? FuseAction=Artigo&ID=1811&Secao=ESTRATÉGIA&Volume=3&Numero=1&Ano=2004. Acesso em: 4 ago. 2012.YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
ZEN, A. C. A influência dos recursos na internacionalização de empresas inseridas em clusters: uma pesquisa no setor vitivinícola no Brasil e na França. 2010. Tese (Doutorado em Administração) – Escola de Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. Disponível em: www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/27963/000766421.pdf?...1. Acesso em: 13 ago. 2012.