Title Portuguese:
A ética na atividade docente da PUC Minas Contagem
Abstract:
The approach of this paper is the study of ethical conflicts experienced by professors of the course of Administration at PUC Minas Contagem in their teaching practice. The research was undertaken through semi-structured interviews with 30 (thirty) faculty members of the course of Administration, investigating the existence of ethical sensibility on the professors’ part and their ethical conflicts in interactions with the institution, with the course coordination, with other faculty members and with students. The need to implement or not actions and instruments to guide an ethical conduct in educational practice, from the faculty’s perspective, was also investigated. Ethical conflicts were analysed in the light of the model presented by Ferrell et al. (2001), which proposes the classification of conflicts in the following categories: interests; honesty and equity; relationships; communication. Results pointed out the existence of an ethical concern in most cases. Half the ethical conflicts are around the relationship between professors and students, and the lowest percentage is in the relationship with other professors. Most interviewed professors were against the implementation of normative and prescriptive measures to deal with ethical conflicts.
Abstract Portuguese:
O trabalho aborda o estudo dos conflitos éticos vivenciados pelos professores do curso de Administração da PUC Minas Contagem em sua prática docente. A pesquisa foi empreendida por meio de entrevistas semi-estruturadas realizadas com 30 professores do curso de Administração, sendo investigada a existência de sensibilidade ética por parte do professor e seus conflitos éticos na sua interação com a instituição, com a coordenação de curso, com os outros professores e com os alunos. Foi também investigada a percepção da necessidade ou não de implementação de ações e de instrumentos para o direcionamento da conduta ética na prática docente. Os conflitos éticos foram analisados à luz do modelo apresentado por Ferrell et al. (2001), que propõe o enquadramento dos conflitos nas classes seguintes: interesses, honestidade e eqüidade, relacionamentos e comunicações. Os resultados apontam para a existência de sensibilidade ética pela maioria da amostra. A metade dos conflitos éticos apontados está centrada no relacionamento professor-aluno, ao passo que o menor percentual de conflitos relatados se situa na esfera do relacionamento com outros professores. A maioria dos professores não foi simpática à implementação de medidas prescritivas e normativas para o tratamento dos conflitos éticos.
ABNT Citation:
LARA, M. C. G.; PENA, R. P. M. A ética na atividade docente da PUC Minas Contagem. Revista Economia & Gestão, v. 5, n. 9, p. 116-136, 2005.
APA Citation:
Lara, M. C. G., & Pena, R. P. M. (2005). A ética na atividade docente da PUC Minas Contagem. Revista Economia & Gestão, 5(9), 116-136.
Permalink:
http://www.spell.org.br/documentos/ver/36392/ethics-in-teaching-activities-of-puc-minas-contagem/i/en