Internet access as tool to housing means in Paraíba Other Languages

ID:
39365
Abstract:
Information and communication technologies, Internet especially, are tools that offer to the hotel market competitive advantage by approaching customers and contribute to the wide dissemination of products and services. In this context, this study investigated the use of the Internet as an access tool to lodging facilities in Paraíba, through in search for 161 establishments websites registered by PBTUR. Within this perspective, eleven categories were listed, based on the authors that deal with the theme that guided the analysis of the websites of lodging facilities in order to identify elements and resources to allow access to these establishments. Exploratory research identified that the Coast region has the highest number of lodging facilities with active websites and that none has all of the elements recommended for access to the means of accommodation. We conclude that the websites investigated need improvements and updates, to facilitate access of guests.
ABNT Citation:
BEZERRA, ?. V. M.; MARTINS, M. M. M. T. S.; ANDRADE, T. S.; LIMA, A. G. A. A internet como ferramenta de acesso aos meios de hospedagem na Paraíba . Revista Eletrônica Gestão e Serviços, v. 6, n. 2, p. 1359-1383, 2015.
APA Citation:
Bezerra, ?. V. M., Martins, M. M. M. T. S., Andrade, T. S., & Lima, A. G. A. (2015). A internet como ferramenta de acesso aos meios de hospedagem na Paraíba . Revista Eletrônica Gestão e Serviços, 6(2), 1359-1383.
Permalink:
http://www.spell.org.br/documentos/ver/39365/internet-access-as-tool-to-housing-means-in-paraiba-/i/en
Document type:
Artigo
Language:
Português
References:
ABREU, Nelsio Rodrigues; BALDANZA, Renata Francisco. Internet no Setor Hoteleiro: uma abordagem sob a ótica dos empresários e dos turistas. Turismo em Análise. Vol. 20, n. 3, dez./2009, p. 427-445.

ALCAÑIZ, Enrique B., GARCÍA, Isabel Sánchez; BLAS, Sílvia Sanz. The functional-psychological continuum in the cognitive image of a destination: a confirmatory analysis. Tourism Management. Vol. 30, 2009, p. 715-723.

ANDRADE, Rui Otávio Bernardes; AMBONI, Nério. Estratégias de gestão: processos e funções do Administrador. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

ARAÚJO, Marina Pinto de Oliveira. Turismo Virtual Online: canal de decisão de compra para roteiros ecológicos no Brasil – São Paulo. Dissertação (Mestrado em Tecnologia: Gestão, Desenvolvimento e Formação). Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: São Paulo, 2011.

BARBOSA, Alexandre. Hotelaria busca saídas na rede. Internet Business. Ano 5, n. 50, 2001, p. 14-18.

BATESON, John E. G.; HOFFMAN, Douglas K. Marketing de Serviços, 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

BEUREN, Ilse Maria; RAUPP, Fabiano Maury. Metodologia da Pesquisa Aplicável a Ciências Sociais. São Paulo: Atlas, 2008.

CADASTUR. Meios de hospedagem. 2013. Disponível em: . Acesso em 04.10.2014.

CASTELLI, Geraldo. Gestão Hoteleira. São Paulo: Saraiva, 2006.

CONFEDERAÇÃO NACIONAL DO COMÉRCIO. Breve história do Turismo e da Hotelaria. Rio de Janeiro: CNC, 2005.

DRUCKER, Peter F. Sociedade Pós-Capitalista. São Paulo, Pioneira, 1995.

DWIVEDI, Mridula; SHIBU, T. P.; VENKATESH, Umashankar. Social software practices on the internet: implications for the hotel industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management. Vol. 19, Issue: 5, 2007, p. 415-426.

FLECHA, Ângela Cabral; DAMIANI, Wagner Bronze. Avanços da Tecnologia da Informação: resultados comparados de sites da indústria hoteleira. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 2000, São Paulo. Anais... Porto Alegre: ABEPRO.

GOMES, Clarissa; SILVA, Liliam Ramos. Línguas estrangeiras em sites de hotéis da Região Sul do Brasil. Porto Alegre-RS, 2011.

LEE, JungKook; MORRISON, Alastair M. A comparative study of web site performance. Journal of Hospitality and Tourism Technology. Vol. 1, Issue: 1, 2010, p. 50-67.

MELO, Cristiane Maria. Qualidade dos serviços hoteleiros: um estudo no Hotel Ibis de João Pessoa à luz do Modelo SERVQUAL. Monografia (Graduação). UFPB/CCTA: Mamanguape, 2014.

MENDES FILHO, Luiz Augusto Machado; MARTINS, Felipe Bruno de Araújo Ramos; RAMOS, Anatália Saraiva Martins. The Internet adoption in the hotel industry: a multiple cases study in Brazilian hotels. In: Information Resources Management Association Conference, 13, 2002, Seattle, U.S.A. Anais… Philadelphia: IRM Press.

MENDES FILHO, Luiz Augusto Machado; RAMOS, Anatália Saraiva Martins. Panorama e impactos decorrentes da utilização da Internet na hotelaria: estudo de múltiplos casos em hotéis de Natal-RN. In: XXI ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 2001, Salvador. Anais... Porto Alegre: ABEPRO

MENDES FILHO, Luiz Augusto Machado; RAMOS, Anatália Saraiva Martins. The perception of managers on the impacts of the Internet in Brazilian hotels: an exploratory study. In: KAMEL, S. Managing globally with information technology. Philadelphia: IRM Press, 2003, p. 244-259.

MINISTÉRIO DO TURISMO (MTUR). 2010. Classificação dos meios de hospedagem. Disponível em: Acesso em: 10.02.2015.

OLIVEIRA, Fernando Vicente. Capacidade de carga nas cidades históricas. São Paulo: Papirus, 2003.

PBTUR.SOCIAL. PBturgovpb. 2011. Disponível em: < https://www.flickr.com/people/pbturgovpb/>. Acesso em 17.03.2015.

PINHO NETO, Júlio Afonso Sá. As novas tecnologias da comunicação e informação diante da transversalidade entre natureza e cultura. Culturas Midiáticas, v. 1, p. 9-18, jul./dez. 2008.

PORTER, Michael E. Strategy and the Internet. Harvard Business Review, v. 79, n. 1, p. 63-78, mar. 2001.

RAMOS, Célia Maria Quitério; RODRIGUES, Paulo Manuel Marques. Os efeitos da internet na atividade turística. Revista GEINTEC. São Cristóvão/SE (2011). Vol. 1, n. 2, p. 64-83.

REEDY, Joel; SCHULLO, Shauna. Marketing eletrônico. São Paulo: Thomson, 2007.

REIS, Linda G. Produção de monografia da teoria à prática: o método educar pela pesquisa, 3. ed. Brasília: Senac-DF, 2010.

RIBEIRO, Karla Cristina Campos. Meios de hospedagem. Manaus: Centro de Educação Tecnológica do Amazonas, 2011.

RODRIGUEZ Y RODRIGUEZ, Martius V.; FERRANTE, Agustin J. Tecnologia de Informação e Gestão Empresarial. Trad: Washington Luiz Sales e Louise Anne N. Bonitz. Rio de Janeiro: E-papers, 2000.

ROESCH, Sílvia Maria. A. Projetos de estágio e de pesquisa em Administração, 2. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

SCHMIDT, Serje; CANTALLOPS, Antoni Serra; SANTOS, Cristiane P. The characteristics of hotel websites and their implications for website effectiveness. International Journal of Hospitality Management. Vol. 27, 2008, p. 504-516.

SILVA, Luciana Maines; SILVA, Paula Maines. Os drivers do comércio eletrônico na hotelaria brasileira. Opinio (ULBRA), v. 20, p. 118-134, 2008.

STRINGAM, Betsy Bender; GERDES, John Jr. Are pictures worth a thousand room nights? Success factors for hotel web site design. Journal of Hospitality and Tourism Technology. Vol. 1, Issue: 1, 2010, p. 30-49.

TAPSCOTT, Don. Economia Digital: promessas e perigo na área da inteligência em rede. São Paulo: Makron Books, 1997.

TECMUNDO. O que é resolução? 2008. Disponível em: < http://www.tecmundo.com.br/video/947-o-que-e-resolucao-.htm>. Acesso em 18.02.2015.

TELES, Reinaldo. Fundamentos geográficos do turismo. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

WALKER, John R. Introdução a Hospitalidade. Editora Manole LTDA. São Paulo, 2002.