Título Inglês:
Factors that shape the behavior of street-level bureaucrats in the public policy implementation process
Título Espanhol:
Los factores que determinan el comportamiento de los burócratas de nivel callejero en el proceso de implementación de políticas públicas
Resumo:
A implementação é a transformação das intenções da política pública em resultados concretos entregues ao cidadão. O estudo desse processo pode ter orientação top-down, bottom-up ou, ainda, uma combinação dessas perspectivas. Na perspectiva bottom-up, o implementador de linha de frente (mais comumente denominado na literatura sobre o assunto como o “burocrata do nível de rua”) é considerado um dos elementos centrais do processo de implementação, por causa de sua responsabilidade direta pela execução da política. Assim, este artigo apresenta uma análise da literatura que trata da atuação desse servidor público no processo de implementação, com o propósito de sistematizar o conhecimento sobre os fatores que o influenciam a realização de seu trabalho e apontar direções para futuras pesquisas. A análise, baseada no levantamento e na sistematização da produção bibliográfica voltada às questões que influenciaram a ação desse servidor público, apontou que o comportamento do burocrata de nível de rua é pautado por fatores pessoais, profissionais, gerenciais e políticos. A discussão desses fatores é organizada em seis subseções: discricionariedade; interações com o público da política; relações com o sistema de gestão; accountability; autointeresse; e normas, regras, crenças e valores. Nesse sentido, foi constatado que a pesquisa científica a respeito do burocrata de nível de rua é fragmentada, ora privilegiando uma, ora outra base teórica e foco de análise, de acordo com o interesse do pesquisador. Procurou-se, portanto, evidenciar como todos esses elementos se relacionam e como podem afetar o comportamento dos implementadores da linha de frente e o processo de implementação. Baseado na análise realizada, são sugeridas direções para futuras pesquisas.
Resumo Inglês:
Implementation is the transformation of public policy objectives into concrete results delivered to citizens. The study of this process may be approached from the bottom-up or the top-down, or by some combination of these perspectives. From the bottom-up perspective, the frontline implementer (commonly called “street-level bureaucrat” in the literature on the subject), is regarded as a key element in the implementation process, due to his direct responsibility for policy execution. Thus, this article presents an analysis that addresses the work of this public servant during the implementation process, in order to systematize knowledge on the factors that influence how this work is carried out and indicate directions for further research. This analysis, based on survey and systematization of the literature on the subject, revealed that the behavior of a street-level bureaucrat is molded by personal, professional, managerial, and policy-related factors. The discussion of these factors is organized into six subsections: discretionary action; interaction with policy users; relations with the management system; accountability; self-interest; and standards, rules, beliefs, and values. In this sense, it was found that scientific research about the street-level bureaucrat is characterized by considerable fragmentation, with theoretical approach and focus of analysis varying in accordance with the interest of the respective researcher. Therefore, the article attempts to show how all of the different elements addressed in the literature are related and how they may affect the frontline implementer’s behavior and the implementation process. Based on the analysis conducted, directions for further research are indicated.
Resumo Espanhol:
La implementación es la transformación de las intenciones de la política pública en resultados concretos al ciudadano. El estudio de ese proceso puede orientarse por top-down (‘de arriba abajo’), bottom-up (‘de abajo arriba’) o aún, a partir de una combinación de esas perspectivas. En la perspectiva bottom-up (‘de abajo arriba’), el implementador que se encuentra en la línea de frente (más comúnmente nombrado, en la literatura sobre el asunto, como el “burócrata de nivel callejero”) es considerado uno de los elementos centrales del proceso de implementación, debido a su responsabilidad directa por la ejecución de la política. Así, este artículo presenta un análisis de la literatura que trata de la actuación de ese servidor público en el proceso de implementación, con el propósito de sistematizar el conocimiento sobre los factores que influyen en la realización de su trabajo y determinar direcciones para futuras pesquisas. El análisis, basado en el levantamiento y en la sistematización de la producción bibliográfica relativa a las cuestiones que influyeron en la acción de ese servidor público, apuntó que el comportamiento del burócrata callejero está pautado por factores personales, profesionales, gerenciales y políticos. La discusión de esos factores está organizada en seis subsecciones: discrecionalidad; interacciones con el público de la política; relaciones con el sistema de gestión; accountability; autointerés; y normas, reglas, creencias y valores. En ese sentido, fue constatado que la pesquisa científica respecto al burócrata callejero es fragmentada, algunas veces privilegiando una, otras privilegiando otra base teórica y foco de análisis, de acuerdo con el interés del investigador. Por lo tanto, se procura evidenciar cómo todos esos elementos se relacionan y cómo pueden afectar el comportamiento de los implementadores de la línea de frente y el proceso de implementación. Basado en el análisis realizado, son sugeridas direcciones para futuras investigaciones.
Citação ABNT:
FERREIRA, V. R. S.; MEDEIROS, J. J. Fatores que moldam o comportamento dos burocratas de nível de rua no processo de implementação de políticas públicas . Cadernos EBAPE.BR, v. 14, n. 3, p. 776-793, 2016.
Citação APA:
Ferreira, V. R. S., & Medeiros, J. J. (2016). Fatores que moldam o comportamento dos burocratas de nível de rua no processo de implementação de políticas públicas . Cadernos EBAPE.BR, 14(3), 776-793.
DOI:
http://dx.doi.org/10.1590/1679-395129522
Link Permanente:
http://www.spell.org.br/documentos/ver/42640/fatores-que-moldam-o-comportamento-dos-burocratas-de-nivel-de-rua-no-processo-de-implementacao-de-politicas-publicas-/i/pt-br
Referências:
ANTEZANA, N. L. A ambiguidade no processo de implementação de políticas públicas, 2013. Disponível em:
. Acesso em: 10 out. 2013.
BARTELS, K. P. R. Public encounters: the history and future of faceto-face contact between public professionals and citizens. Public Administration, v. 91, n. 2, p. 469-483, jun. 2013.
BREHM, J.; GATES, S.; GOMEZ, B. Donut shops, speed traps and paperwork: supervision and the allocation of time to bureaucratic tasks. In: KRAUSE, G. A.; MEIER, K. J. Politics, policy, and organization: frontiers in the scientific study of bureaucracy. University Michigan Press, 2003. 348 p. Disponível em: . Acesso em: 23 out. 2013. 2003.
BRODKIN, E. Z. Reflections on street-level bureaucracy: past, present, and future. Public Administration Review, v. 72, n. 6, p. 940-949, nov./dez. 2012.
BURKE, J. P. Policy implementation and the responsible exercise of discretion. In: PALUMBO, D. J.; CALISTA, D. J. Implementation and the policy process: opening up the black box. Westport, Connecticut: Greenwood Press, 1990. 262 p.
EISENHARDT, K. M. Agency theory: an assessment and review. Academy of management Review, v. 14, n. 1, p. 57-74, 1989.
FERMAN, B. When failure is success: implementation and Madisonian government. In: PALUMBO, D. J.; CALÍSTA, D. J. Implementation and the policy process: opening up the black box. Westport, Connecticut: Greenwood Press, 1990. 262 p.
HILL, M.; HUPE, P. Implementation public policy. London: Sage Publications Ltd., 2002. 226 p.
HUPE, P.; HILL, M. Street-level bureaucracy and public accountability. Public Administration, v. 85, n. 2, p. 279-299, 2007.
JOHN, P. Analysing public policy. 2. ed. London: Pinter, 2012. 213 p. (ed. Kindle).
KEISER, L. R. Understanding street-level bureaucrats’ decision making: determining eligibility in the social security disability program. Public management review, v. 70, n. 2, p. 247-57, mar./abr. 2010.
KOMINIS, G.; DUDAU, A. I. Time for interactive control systems in the public sector?The case of every child matters policy change in England. Management Accounting Research, v. 23, n. 2, p. 142-155, jun. 2012.
LAN, L. L.; HERACLEOUS, L. Rethinking agency theory: the view from law. Academy of Management Review, v. 35, n. 2, p. 294-314, 2010.
LESTER, J. P. et al. Public policy implementation: evolution of the field and agenda for future research. Policy Studies Review, v. 7, n. 1, p. 200-216, 1987.
LESTER, J. P.; GOGGIN, M. L. Back to the future: the rediscovery of implementation studies. Policy current. Newsletter of the Public Policy Section American Political Science Association, v. 8, n. 3, p. 1-12, set. 1998.
LIMA, M. L. O. F.; MEDEIROS, J. J. Empreendedores de políticas públicas na implementação de programas governamentais. Rev. Adm. Pública, v. 46, n. 5, p. 1251-270, set./out. 2012.
LINDER, S. H.; PETERS, G. A Design perspective on policy implementation: the fallacies of misplaced prescription. Review of Policy Research, v. 6, n. 3, p. 479-475, 1987.
LIPSKY, M. Street-level bureaucracy. Dilemmas of the individual in public service. 30th anniversary expanded edition. New York: Russell Sage Foundation, 2010. 275 p.
LOTTA, G. S.; PAVEZ, T. R. Agentes de implementação: mediação, dinâmicas e estruturas relacionais. Cadernos de Gestão Pública e Cidadania, v. 15, n. 26, p. 109-125, 2010.
MAJONE, G.; WILDAVSKY, A. Implementation as evolution. In: PRESSMAN, J. L.; WILDAVSKY, A. Implementation. 3. ed. Berkeley: University of California Press, 1984. 281 p.
MATLAND, R. E. Synthesizing the implementation literature: the ambiguity-conflict model of policy implementation. Journal of Public Administration Research and Theory, v. 5, n. 2, p. 145-174, 1995.
MAY, P. J.; WINTER, S. C. Politicians, managers, and street-level bureaucrats: influences on policy implementation. Journal of Public Administration Research and Theory, v. 19, n. 3, p. 453-76, 2007.
MAYNARD-MOODY, S.; MUSHENO, M. Cops, teachers, counselors: stories from the front lines of public services. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2003. 221 p.
MAYNARD-MOODY, S.; MUSHENO, M. Social equities and inequities in practice: street-level workers as agents and pragmatists. Public Administration Review, v. 72, n, 51, p. S16-S23, nov./ dez. 2012.
MAYNARD-MOODY, S.; MUSHENO, M. State agent or citizen agent: two narratives of discretion. Journal of Public Administration Research and Theory. v. 10, n. 2, p. 329-358, 2000.
MEIER, K. J.; O’TOOLE Jr., L. J. Political control versus bureaucratic values: reframing the debate. Public Administration Review, v. 66, n. 2, p. 177-192, mar. 2006.
MELLO, C. A. B. Curso de direito administrativo. 27. ed. São Paulo: Malheiros Editores, 2010. 1119 p.
MERTON, R. K. Estrutura burocrática e personalidade. In: Sociologia da burocracia. Tradução: CAMPOS, E. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1966. 135 p.
MEYERS, M. K.; GLASER, B.; DONALD, K. M. On the front line of welfare delivery: area workers implementing policy reforms. Journal of Policy Analysis and Management, v. 17, n. 1, p. 1-22, 1998.
MEYERS, M. K; VORSANGER, S. Burocratas de nível de rua e a implementação de políticas públicas. In: PETER, B. G. PIERRE, J. Administração Pública: coletânea. Brasília: ENAP: 2010. 649 p.
MILLER, D.; SARDAIS, C. Angel agents: agency theory reconsidered. Academy of Management Perspective, v. 25, n. 2, p. 6-13, maio. 2011.
O’TOOLE Jr., L. J. Research on policy implementation: assessment and prospects. Journal of Public Administration Research and Theory, v. 10, n. 2, p. 263-88, 2000.
OLIVEIRA, A. Burocratas da linha de frente: executores e fazedores das políticas públicas. Rev. Adm. Pública, v. 46, n. 6, p. 1551-74, nov./dez. 2012.
PALUMBO, D. J.; MAYNARD-MOODY, S.; WRIGHT, P. Measuring degrees of successful implementation: achieving policy versus statutory goals. Evaluation Review, v. 8, n. 1, p. 45-74, fev. 1984.
PINTO, R. E. As reformas do Estado e o paradigma da Nova Economia Institucional. In: PEIXOTO, J. P. M (Org.). Governando o governo: modernização da administração pública no Brasil. São Paulo: Atlas, 2008. 139 p.
PIRES, R. R. C. Burocracia, discricionariedade e democracia: alternativas para o dilema entre controle do poder administrativo e capacidade de implementação. Cadernos Gestão Pública e Cidadania, v. 14, n. 54, p. 147-187, jan./jun. 2009.
PIRES, R. R. C. Estilos de implementação e resultados de políticas públicas: fiscais do trabalho e o cumprimento da lei trabalhista no Brasil. DADOS, Revista de Ciências Sociais, v. 52, n. 3, p. 735-769, 2009.
PRESSMAN, J. L.; WILDAVSKY, A. Implementation, 3. ed. Berkeley: University of California Press, 1984. 281 p.
SABATIER, P. A.; MAZMANIAN, D. The implementation of public policy: a framework of analysis. Policy Studies Journal, v. 8, n. 4, p. 538-60, jan. 1980.
SCHARPF, F. W. Games real actors play: actor-centered institutionalism in policy research. Colorado, USA: Westview Press, 1997. 318 p.
SCHEFF, T. J. Control over policy by attendants in a mental hospital. Journal of Health and Human Behavior, v. 2, n. 2, p. 93-105, Summer. 1961.
SEWEL Jr., W. H. A Theory of structure: duality, agency, and transformation. The American Journal of Sociology, v. 98, n. 1, p. 1-29, jul.1992.
TENDLER, J. Bom governo nos trópicos: uma visão crítica. Rio de janeiro: Revan; Brasília, DF: ENAP, 1998. 286 p.
THOENIG, J. C. Teorias institucionais e instituições públicas: tradições e conveniências. In: PETER, B. G. PIERRE, J. Administração Pública: coletânea. Brasília: ENAP: 2010. 649 p.
TUMMERS, L. Policy alienation and the power professionals. Cheltenhan: Edward Elgar Publishing, 2013. 188 p.
TUMMERS, L.; STEIJN, B.; BEKKERS, V. Explaining the willingness of public professionals to implement public policies: content, context, and personality characteristics. Public Administration, v. 90, n. 3, p. 716-36, 2012.
VAN METER, D. S.; VAN HORN, C. E. The policy implementation process: a conceptual framework. Administration & Society, v. 6, n. 4, p. 445-88, fev. 1975.
WATERMAN, R. W.; ROUSE, A.; WRIGHT, R. The venues of influence: a new theory of political control of the bureaucracy. Journal of Public Administration Research and Theory, v. 8, n. 1, p. 13-38, 1998.
WEBER, M. Os fundamentos da organização burocrática: uma construção do tipo ideal. In: Sociologia da burocracia. Tradução: CAMPOS, E. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1966. 135 p.
WILSON, J. Q. Bureaucracy: what government agencies do and why they do it. New York, United States of America: Basic Books, 2000. 433 p.
WINTER, S. C. Perspectivas de implementação: status e reconsideração. In: PETER, B. G. PIERRE, J. Administração Pública: coletânea. Brasília: ENAP: 2010. 649 p.
WINTER, S. C. Political control, street-level bureaucrats and information asymmetry in regulatory and social policies. Paper prepared for the Annual Research Meeting of the Association for Public Policy Analysis and Management held in Washington D. C, November, 2003. 1-35 p. Disponível em: . Acesso em: 23 out. 2013. 2003.
ALLEN, R. I. G. Management control in modern government administration: an introduction. In: OCDE. Management control in modern government administration: some comparative practices. Sigma Papers, n. 4. OCDE Publishing, 1996. Disponível em: . Acesso em: 23 out.2013. 1996.