Motivations and Resistances in TDICS Usage in Higher Education: an Evaluation in the Course of Administration in a Federal University Other Languages

ID:
46588
Abstract:
This study aims to analyze the motivations and resistances in the use of digital technologies TDICs – information and communication in the course of teaching Adminstration in federal University. This is an exploratory-descriptive survey. Is the first step of a researches, because TDICs uses studies in teaching of management courses are still recent and require greater insights. In addition, the study sought to analyze the level of use andsatisfaction of the Faculty of that institution with the Moodle platform.You can verify that the teachers still use of primary form the TDICs in teaching activities as in sending material,audiovisual resources etc and the platform Moodle is used as arepository of material and for interaction with students, without exploring other pedagogical mechanisms that the platform offers.It was also verified the need for teacher training as a way toexpand the possibilities of using TDICs in teaching Administration course.
ABNT Citation:
CERQUEIRA, L. S.; CHAGAS, L.; GARCIA, N.; DOLCI, D. Motivações e Resistências no uso de TDICS no Ensino Superior: uma Avaliação do Curso de Administração em uma Universidade Federal. Revista de Tecnologia Aplicada, v. 6, n. 2, p. 12-27, 2017.
APA Citation:
Cerqueira, L. S., Chagas, L., Garcia, N., & Dolci, D. (2017). Motivações e Resistências no uso de TDICS no Ensino Superior: uma Avaliação do Curso de Administração em uma Universidade Federal. Revista de Tecnologia Aplicada, 6(2), 12-27.
DOI:
http://dx.doi.org/10.21714/2237-3713rta2017v6n2p12
Permalink:
http://www.spell.org.br/documentos/ver/46588/motivations-and-resistances-in-tdics-usage-in-higher-education--an-evaluation-in-the-course-of-administration-in-a-federal-university-/i/en
Document type:
Artigo
Language:
Português
References:
ALBIRINI, A. Teachers’ attitudes toward information and communication technologies: the case of Syrian EFL teachers. Computers & Education, v. 47, n. 4, p.373-398, dez. 2006

BELLONI, M. L. Ensaio sobre educação a distância no Brasil. Educação & Sociedade. Campinas, n. 78, abr, 2002. p. 117-142.

BULHÕES, P. N. S. As novas tecnologias de informação e comunicação (TICs) no ensino de administração: opiniões de professores e alunos do curso de administração da UFRN. Rio de Janeiro: ANGRAD, 2008.

COSTA, C.; ALVELOS, H.; TEIXEIRA, L. The Use of Moodle e-learning Platform: A Study in a Portuguese University. Procedia Technology, v. 5, p. 334-343, 2012.

CYSNEIROS, P. G. Novas tecnologias na sala de aula: uma melhoria do ensino ou inovação conservadora? Informática na Educação, v. 12, n. 1, p. 11-24, 1999.

DIAS, D. S. Motivação e resistência ao uso da tecnologia da informação: um estudo entre gerentes. Revista de Administração Contemporânea - RAC, v. 4, n. 2, p. 51-66, 2000.

DOMINGUES, M. J. C. S.; TREIS, A. G. O uso da informática no ensino da administração. Revista de Negócios, v. 8, n. 1, p. 107-116, 2003.

GOMES, G.; SARAGOÇA, V. A. M.; DOMINGUES, M. J. C. S. Competências para a Docência On-Line: Percepção de Professores de Pós-Graduação no Ensino a Distância. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 5, n. 3, p. 15-33, 2011.

GOMES, G.; TORRENS, E. W.; CUNHA, P. R. Motivação e Resistência ao Uso da Tecnologia da Informação: Um Estudo Entre Professores. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 13, n. 2, p. 301-324, 2012.

HECKLER, Valmir. Experimentação em Ciências na EaD: Indagação online com os professores em AVA. Tese de doutorado apresentada no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. 2014.

JOHN, S. P. The integration of information technology in higher education: A study of faculty's attitude towards IT adoption in the teaching process. Contaduría y Administración, v. 60, n. out., p. 230-252, 2015.

LISBÔA, E. S. et al. LMS em Contexto Escolar: estudo sobre o uso da Moodle pelos docentes de duas escolas do Norte de Portugal. Educação, Formação & Tecnologias, v. 2, n. 1, p. 4457, 2009.

MAGNAGNAGNO, C. C.; RAMOS, M. P.; OLIVEIRA, L. M. P. Estudo sobre o Uso do Moodle em Cursos de Especialização a Distância da Unifesp. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 39, n. 4, p. 507-516, 2015.

MARTÍN-BLAS, T.; SERRANO-FERNÁNDEZ, A. The role of new technologies in the learning process: Moodle as a teaching tool in Physics. Computers & Education, v. 52, n. 1, p. 35-44, 2009.

PEIXOTO, J.; ARAUJO, C. H. S. Tecnologia e educação: algumas considerações sobre o discurso pedagógico contemporâneo. Educação e Sociedade, vol. 33, n. 118, pp. 253-268. 2012.

PELGRUM, W. J. Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide educational assessment. Computers & Education, v. 37, n. 2, p. 163-178, 2001.

PULINO, A. R. Moodle, um sistema de gerenciamento de cursos. Brasília/DF: Departamento de Engenharia Civil e Ambiental, Universidade de Brasília. Sob Licença da Creative Commons, 2005.

SANTOS, R.; JORGE, I. Utilização da plataforma Moodle por docentes do ensino não superior: o caso da escola EB 2, 3 S.João de Deus. Educação, Formação & Tecnologias, v. 6, n. 1, p. 68-85, jul. 2013.

SOUSA, S. Tecnologias de Informação. 4 ed. Lisboa: Actualizada, FCA-Editora, 2003.

SUMAK, B. et al. Factors affecting acceptance and use of moodle: Anempirical study based on TAM. Informatica, v. 35, n. 1, p. 91-100, 2011.

ALBERTIN, A. L. Tecnologia de Informação e Comunicação e a Educação. EAESP/FGV/NPP – Núcleo de Pesquisas e Publicações. Relatório de Pesquisa n.35/2001.