Title Portuguese:
Transformação Pedagógica e (Auto)Formação Docente
Abstract:
The rapid transformations that occur in contemporary times require changes in the educational environment. These, in turn, engender a new paradigm of university teaching. In this context, the transformations that most impact on teaching practice derive from the need to guide teaching by and for students’ learning. But to what extent have we developed the pedagogical skills required for the teaching-learning process? To what extent have we been able to create environments that foster student learning? In an effort to overcome impressionist visions we conducted a data survey with the application of a questionnaire. We had 301 valid answers and the interpretive exercise of the data helped to identify our main challenges as undergraduate business administration teachers. The text evolves from the introduction to the description of the methodological resources, followed by the description and interpretation of the data, an exercise that legitimized the findings and the signaling of possible developments. Was identified the need for structural solutions in the formation and actualization process of professionals who perform in the new Higher Education Context.
Abstract Portuguese:
As rápidas transformações que ocorrem na contemporaneidade requerem mudanças no ambiente educacional. Estas, por sua vez, engendram um novo paradigma de docência universitária. Nesse contexto, as transformações que mais repercutem sobre a prática docente decorrem da exigência de orientar o ensino pela e para a aprendizagem dos estudantes. Mas até que ponto já desenvolvemos as competências pedagógicas requeridas pelo processo de ensino-aprendizagem? Em que medida temos sido capazes de criar ambientes que favoreçam a aprendizagem dos estudantes? No esforço de superarmos visões impressionistas realizamos um levantamento de dados com a aplicação de um questionário. Contamos com 301 respostas válidas e o exercício interpretativo dos dados ajudou a identificar nossos principais desafios enquanto docentes de cursos de graduação e tecnólogos em Administração. O texto evolui da introdução para a descrição dos recursos metodológicos, seguida da descrição e interpretação dos dados, exercício que legitimou os achados e a sinalização de desdobramentos possíveis. Foi identificada a necessidade de soluções estruturais no processo de formação e atualização dos Profissionais que atuam no novo contexto do Ensino Superior.
ABNT Citation:
LIMA, M. C.; LANGRAFE, T. F.; TORINI, D. M.; CECCONELLO, A. R. Transformação Pedagógica e (Auto)Formação Docente. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 21, n. 1, p. 214-243, 2020.
APA Citation:
Lima, M. C., Langrafe, T. F., Torini, D. M., & Cecconello, A. R. (2020). Transformação Pedagógica e (Auto)Formação Docente. Administração: Ensino e Pesquisa, 21(1), 214-243.
DOI:
http://dx.doi.org/10.13058/raep.2020.v21n1.1739
Permalink:
http://www.spell.org.br/documentos/ver/58738/pedagogical-transformation-and-professor--self-training/i/en
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