Title Portuguese:
Avaliação da flexibilidade da jornada de trabalho e o seu impacto no compartilhamento do conhecimento
Abstract:
The objective of this study is to evaluate the impact of the reduction and flexibilization of the working journey on the management of organizational knowledge. In order to do so, a case study was carried out in a federal institution of higher education (FIHE) with the servers of the rectory, where the reduction and flexibilization of working hours was made. A survey was conducted with 238 valid respondents. The data collection instrument was a questionnaire elaborated with Knowledge Management Model for the Brazilian Public Administration of Batista (2012). Adopting this strategy, as an essential result of this study, it was found that there were no significant differences in knowledge sharing between the groups that adhered and did not adhere to the flexibilization. It is concluded that the flexibilization of the workload does not have positive impacts on the knowledge management in the studied institution because there is no stimulation of the same and the organizational routines of the same do not instigate the knowledge sharing.
Abstract Portuguese:
Este artigo tem como objetivo avaliar o impacto da redução e flexibilização da jornada de trabalho sobre a gestão do conhecimento organizacional. Para tanto, realizou-se um estudo de caso em uma instituição federal de ensino superior (IFES) com os servidores da reitoria, local onde foi realizada a redução e flexibilização de horário de trabalho. Foi realizada uma pesquisa survey com 238 respondentes válidos. O instrumento utilizado para a coleta de dados foi um questionário elaborado no Modelo de Gestão do Conhecimento para a Administração Pública Brasileira de Batista (2012). Adotando essa estratégia, como resultado essencial deste estudo, verificou-se que não há diferenças significativas no compartilhamento do conhecimento entre os grupos que aderiram e não aderiram a flexibilização. Conclui-se que a flexibilização da carga de trabalho não tem impactos positivos na gestão do conhecimento na instituição estudada, pois não há estímulo de sua parte, nem rotinas organizacionais que instiguem o compartilhamento do conhecimento.
ABNT Citation:
KLEIN, L. L.; COGO, M. P.; PEREIRA, B. A. D. Evaluation of the flexibility of the work journey and its impact on knowledge sharing. Práticas de Administração Pública, v. 4, n. 3, p. 127-150, 2020.
APA Citation:
Klein, L. L., Cogo, M. P., & Pereira, B. A. D. (2020). Evaluation of the flexibility of the work journey and its impact on knowledge sharing. Práticas de Administração Pública, 4(3), 127-150.
Permalink:
http://www.spell.org.br/documentos/ver/63443/evaluation-of-the-flexibility-of-the-work-journey-and-its-impact-on-knowledge-sharing/i/en
References:
Amayah, A. T. (2013). Determinants of knowledge sharing in a public sector organization. Journal of knowledge management, 17(3), 454-471.
Argote, L., & Miron-Spektor, E. (2011). Organizational learning: From experience to knowledge. Organization science, 22(5), 1123-1137.
Batista, F. F. (2006). O desafio da gestão do conhecimento nas áreas de administração e planejamento das Instituições Federais de Ensino Superior (Ifes). Brasília: Ipea.
Batista, F. F. (2012). Modelo de gestão do conhecimento para a administração pública brasileira: como implementar a gestão do conhecimento para produzir resultados em benefício do cidadão. Brasília: Ipea.
Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília. DF: Senado Federal. Recuperado de:
. Acesso em: 15 jul. 2016.
Collis, J., & Hussey, R. (2005). Pesquisa em Administração: Um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação. 2. ed. Porto Alegre: Bookman.
Felstead, A., & Jewson, N. (1999). Global Trends in Flexible Work. London: Macmillan Pres Ltd.
Graham, N. (2010). Why Governments Need Guidelines for Risk Assessment and Management. In: Risk and Regulatory Policy: Improving the Governance of Risk. OECD, Paris.
Hartung, K., & Oliveira, M. (2013). Communities of practice: creating and sharing knowledge. REGE-Revista de Gestão, 20(3), 407-422.
He, H., Baruch, Y., & Lin, C. P. (2014). Modeling team knowledge sharing and team flexibility: The role of within-team competition. Human relations, 67(8), 947-978.
Heisig, P. (2009). Harmonisation of knowledge management‐comparing 160 KM frameworks around the globe. Journal of knowledge management, 13(4), 4-31.
Jinkings, N. (2002). Trabalho e resistência na “fonte misteriosa”: os bancários no mundo da eletrônica e do dinheiro. Campinas, SP: Editora da Unicamp.
Nonaka, I.& Takeuchi, H. (1997). Criação do conhecimento na empresa. Rio de Janeiro: Campus.
Pokharel, M. P., & Choi, S. O. (2015). Exploring the relationships between the learning organization and organizational performance. Management research review. 38(2), 126-148.
Ramayah, T., Yeap, J. A., & Ignatius, J. (2014). Assessing knowledge sharing among academics: A validation of the knowledge sharing behavior scale (KSBS). Evaluation review, 38(2), 160-187.
Sabherwal, R., & Becerra‐Fernandez, I. (2003). An empirical study of the effect of knowledge management processes at individual, group, and organizational levels. Decision sciences, 34(2), 225-260.
Ventura, M. M. (2007). O estudo de caso como modalidade de pesquisa. Revista SoCERJ, 20(5), 383-386.
Vignoli, V. A. (2010). Flexibilização da jornada de trabalho: importância e limitações. 100 f. (Dissertação de Mestrado em Direito do Trabalho). Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, Brasil.
Wig, K. M. (2000). Application of knowledge management in public administration. Taiwan: ROC.