Accounting education research: scientific production and preference of PhDs, 2005 to 2009 Other Languages

ID:
10004
Abstract:
The present study aims at describing the lines of scientific research engaged in by doctors who presented their dissertations on "Accounting Education and Research" in the School of Economics, Business Administration and Accounting of the University of São Paulo (Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo - FEA/USP) during the period from 2005 to 2009. We evaluate whether publications in this field are treated in a prejudiced manner in Brazil – the phenomenon identified internationally by Pierre, Wilson, Richard, Ravenscroft, and Rebel (2009) – which may indicate disinterest on the part of researchers. We used descriptive research with a quantitative approach for our purposes. Data were collected from documentary research on the Lattes Platform and accounting dissertations defended at the USP, comprising a total of 203 PhDs. We found that the number of dissertations defended has practically doubled every decade and that the number of females obtaining doctoral degrees has increased significantly. Of the PhDs surveyed, 7% were productivity grant recipients from the National Counsel of Technological and Scientific Development (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq), 76% were linked to some research group and 56% identified a research line on their Lattes resume. Of the research groups and lines, 8% and 6%, respectively, were related to accounting education. We found that the research line, "Accounting Education and Research", showed the lowest percentage of defended studies (8% of dissertations, 4% in the "Accounting Education" field). With respect to publications, the most prominent subjects were those dealing with specific accounting issues and topics related to teaching institutions; there was little research on instructional and pedagogical issues. These results may indicate a gap in researchers’ knowledge on the subject and highlights the need to better prepare accounting PhDs for teaching practice. Education and Research was the line that showed the greatest number of women. These findings highlight the need for accounting education research to be valued to benefit the development of the accounting profession and improve teacher training.
ABNT Citation:
MIRANDA, G. J.; SANTOS, L. A. A.; NOVA, S. P. C. C.; CORNACHIONE JUNIOR, E. B. A pesquisa em Educação Contábil: produção científica e preferências de doutores no período de 2005 a 2009. Revista Contabilidade & Finanças, v. 24, n. 61, p. 75-88, 2013.
APA Citation:
Miranda, G. J., Santos, L. A. A., Nova, S. P. C. C., & Cornachione Junior, E. B. (2013). A pesquisa em Educação Contábil: produção científica e preferências de doutores no período de 2005 a 2009. Revista Contabilidade & Finanças, 24(61), 75-88.
Permalink:
https://www.spell.org.br/documentos/ver/10004/accounting-education-research--scientific-production-and-preference-of-phds--2005-to-2009/i/en
Document type:
Artigo
Language:
Português
References:
Alarcão, I. (1995). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Cidade do Porto: Porto Editora.

Almeida, M. I de, Pimenta, S. G. (2009). Pedagogia universitária: valorizando o ensino e a docência na Universidade de São Paulo. In: Almeida, M. I. de, Pimenta, S. G. (Orgs.). Pedagogia universitária. São Paulo: Edusp.

Andere, M. A., Araújo, A. M. P. (2008). Aspectos da formação do professor de ensino superior de Ciências Contábeis: uma análise dos programas de pós-graduação. Revista de Contabilidade e Finanças, 19(48), 91-102.

Annisette, M., Kirkham L. M. (2007).The advantages of separateness explaining the unusual profession-university link in English Chartered Accountancy. Critical Perspectives on Accounting, v. 18, p. 1-30.

Cardoso, R. L., Mendonça Neto, O. R., Riccio, E. L., Sakata, M. C. G. (2005). Pesquisa científica em Contabilidade entre 1990 e 2003. Revista de Administração de Empresas, 45(2), 34-45.

Cunha, J. V. A., Cornacchione Jr, E. B. (2011). Contribuições acadêmicas dos doutores em Ciências Contábeis: uma análise dos Curricula Lattes. Revista Universo Contábil, v. 7, p. 85-96.

Cunningham, B. M. (2008). Using action research to improve learning and the classroom learning environment. Issues in Accounting Education, 23(1), 1-30.

Demo, P. (1993). Desafios modernos da educação. Petrópolis: Vozes.

Dewey, J. (1959). Como pensamos. São Paulo: Companhia Editora Nacional.

Ezcurra, A. M. (2009). Os estudantes recém-ingressados: democratização e responsabilidade das instituições universitárias. In: Almeida, M. I. de, Pimenta, S. G. (Orgs.). Pedagogia universitária. São Paulo: Edusp.

Franco, M. A. S. (2009). Prática docente universitária e a construção coletiva de conhecimentos: possibilidades de transformações no processo ensino-aprendizagem. Cadernos de Pedagogia Universitária, São Paulo, Edusp, 10.

Gall, M. D., Gall, J. P., Borg, W. R. (2007). Educational research: an introduction. 8. ed. Boston: Pearson/Allyn and Bacon.

Gibbs, G. (2004). Mejorar la enseñanza y el aprendizaje universitario mediante estrategias institucionales. Educar, Barcelona, UAB, v. 33, p. 11-26.

Kachelmeier, S. J. (2002). Defense of accounting education. The CPA Journal, v. 72, n. 10.

Libâneo, J. C. (2009). Conteúdos, formação de competências cognitivas e ensino com pesquisa: unindo ensino e modos de investigação. Cadernos de Pedagogia Universitária, São Paulo, Edusp, v. 11.

Light, R. J., Singer, J. D., Willett, J. B. (1990). By design: planning research on higher education. Cambridge, MA, and London, U.K. Harvard University Press.

Miranda, G. J. (2010). Docência universitária: uma análise das disciplinas na área da formação pedagógica oferecidas pelos programas de pós-graduação stricto sensu em Ciências Contábeis. REPEC, 4(2), 81-98.

Miranda, G. J. (2011). Relações entre as qualificações do professor e o desempenho discente nos cursos de graduação em Contabilidade no Brasil. Tese de doutorado em Ciências Contábeis, Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, Departamento de Contabilidade e Atuária, FEA/USP, São Paulo, SP, Brasil.

Murcia, F. Dal-Ri; Borba, J. A. (2008). Possibilites for inserting Brazilian accounting research in the international scenario: a proposal for the assessment of scientific accountancy and auditing journals published in English and available in the CAPES journal portal. Revista de Contabilidade Finanças, v. 19, n. 46.

Njoku, J. C., Van Der Heijden; B. I. J. M., Inanga, E. L. (2010). Fusion of expertise among accounting faculty: towards an expertise model for academia in accounting. Critical Perspectives on Accounting, v. 21, p. 51-62.

Pierre, K. St., Wilson, R. M. S., Ravenscrof, S. P., Rebele, J. E. (2009). The role of accounting education research in our discipline - an editorial. Issues in Accounting Education, 24(2), 112-130.

Pimenta, S. G., Anastasiou, L. G. (2002). Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez.

Riccio, E. L., Carastan, J. T., Sakata, M. G. (1999). Accounting research in Brazilian universities: 1962-1999. Caderno de Estudos, 11(22), 35-44.

Schön, D. A. (1995). The respective practitioner: how professionals think in action. Nova York: Jossey Bass.

Schön, D. A. (2000). Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: ArtMed.

Severino, A. J. (2009). Ensino e pesquisa na docência universitária: caminhos para a integração. In: Almeida, M. de; Pimenta, S. G. (Orgs.). Pedagogia universitária. São Paulo: Edusp.

Singleton-Green, B. (2010). The Communication Gap: why doesn't accounting research make a greater contribution to debates on accounting policy? Accounting in Europe, 7(2), 129-145.

Slomski, V. G., Martins, G. A. (2008). O conceito de professor investigador: os saberes e as competências necessárias à docência reflexiva na área contábil. Revista Universo Contábil, Blumenau, 4(4), 06-21. Stenhouse, L. (1975). An introduction to curriculum research and development. Londres: Heinemann.

Theóphilo, C. R., Iudícibus, S. de. (2005). Uma análise crítico-epistemológica da produção científica em Contabilidade no Brasil. UnB Contábil, UnB, Brasília, v. 8, n. 2. julho/dezembro

Walter, S. A., Cruz, A. P.C., Espejo, M. M. M. S., Gassner, F. P. (2009). Uma análise da evolução do campo de ensino e pesquisa em Contabilidade sob a perspectiva de redes. Revista Universo Contábil, FURB, 5(4), 76-93.