ABDALLA, M. M. et al. Qualidade em pesquisa qualitativa organizacional: tipos de triangulação como alternativa metodológica. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 19, n. 1, p. 66-98, 2018. https://doi.org/10.13058/raep.2018.v19n1.578ALBUQUERQUE, P. et al. Bayesian factor analysis for mixed data on management studies. RAUSP Management Journal, v. 54, n. 4, p. 430-445, 2019. https://doi.org/10.1108/RAUSP-05-2019-0108 Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa. ABEP. Critério Brasil 2015. São Paulo: ABEP, 2015. Recuperado de http://www.abep.org/download
BAPTISTA, M. N.; CAMPOS, D. C. de. Metodologias de pesquisa em ciências: análises quantitativa e qualitativa. In: Metodologias de pesquisa em ciências: análises quantitativa e qualitativa. São Paulo: LTC, 2015.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BERMUDES, W. L. et al. Tipos de escalas utilizadas em pesquisas e suas aplicações. Vértices, v. 18, n. 2, p. 7-20, 2016. https://doi.org/10.19180/1809-2667.v18n216-01
BRACE, I. Questionnaire design: How to plan, structure and write survey material for effective market research. London: Kogan Page, 2018.
BROWN, A. Item response models for forced-choice questionnaires: A common framework. Psychometrika, v. 81, n. 1, p. 135-160, 2016. https://doi.org/10.1007/s11336-014-9434-9
CALLEJA, N. C. et al. Efecto del número de opciones de respuesta en las propiedades psicométricas de cuatro escalas psicosociales. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la UACJS, v. 10, n. 2, p. 100-113, 2019. https://doi.org/10.29059/rpcc.20191126-94
COOPER, D. R.; SCHINDLER, P. S. Métodos de pesquisa em administração. 12. ed. São Paulo: McGraw Hill, 2016.
DRESCH, A.; LACERDA, D. P.; ANTUNES JÚNIOR, J. A. V. Design science research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Porto Alegre: Bookman, 2015.
FIELD, A.; HOLE, G. How to design and report experiments. London: Sage, 2002.
FINK, A. How to ask survey questions. London: Sage, 2002.
FOWLER Jr., F. J. Pesquisa de levantamento. 4. ed. Porto Alegre: Penso, 2011.
FREITAS, H. et al. O método de pesquisa survey. Revista de Administração da USP, v. 35, n. 3, 2000.GENES, F. et al. Como pesquisam os mestrandos? Uma reflexão sobre os métodos científicos utilizados na pesquisa em administração de empresas. Revista de Administração do Unisal, v. 7, n. 11, p. 52-75, 2017.
GEUENS, M.; DE PELSMACKER, P. Planning and conducting experimental advertising research and questionnaire design. Journal of Advertising, v. 46, n. 1, p. 83-100, 2017. https://doi.org/10.1080/00913367.2016.1225233
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
HAIR, J. F. et al. Development and validation of attitudes measurement scales: fundamental and practical aspects. RAUSP Management Journal, v. 54, n. 4, p. 90-507, 2019. https://doi.org/10.1108/RAUSP-05-2019-0098HAIR JR, J. F. et al. Fundamentos de pesquisa de marketing. 3. ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.
HAIR Jr., J. F. et al. Multivariate data analysis. 8. ed. Boston: Cengage Learning, 2018.
HARRATI, Nouzha et al. Exploring user satisfaction for e-learning systems via usage-based metrics and system usability scale analysis. Computers in Human Behavior, v. 61, p. 463-471, 2016. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.03.051
HASSAN, M. U.; MILLER, F. Optimal item calibration for computerized achievement tests. Psychometrika, v. 84, n. 4, p. 1101-1128, 2019. https://doi.org/10.1007/s11336-019-09673-6
HILTON, C. E. The importance of pretesting questionnaires: a field research example of cognitive pretesting the Exercise referral Quality of Life Scale (ER-QLS). International Journal of Social Research Methodology, v. 20, n. 1, p. 21-34, 2017. https://doi.org/10.1080/13645579.2015.1091640
HULLEY, S. B. et al. Delineando a pesquisa clínica. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2015.
KAMAKURA, W.; MAZZON, J. A. Critérios de estratificação e comparação de classificadores socioeconômicos no Brasil. RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 56, n. 1, p. 55-70, 2016. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-759020160106KOLB, A. Y.; KOLB, D. A. The Kolb learning style inventory 4.0: A comprehensive guide to the theory, psychometrics, research on validity and educational applications. Boston, MA: Hay Resources Direct, 2013.
LAROS, J. A. et al. Validity evidence of two short scales measuring the Big Five personality factors. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 31, 2018. https://doi.org/10.1186/s41155-018-0111-2
LUKOSEVICIUS, A. P. Executar é preciso, planejar não é preciso: proposta de framework para projetos de pesquisa. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 19, n. 1, p. 32-65, 2018. https://doi.org/10.13058/raep.2018.v19n1.765MALHOTRA, N. K. Marketing research: current state and next steps. Brazilian Journal of Marketing, v. 17, n. 5, p. 18-41, 2018. https://doi.org/10.5585/bjm.v17i5.4172MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: foco na decisão. 3. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.
MARKUS, K. A. Review of measurement theory and applications for the social sciences. Psychometrika, v. 84, p. 646-648, 2019. https://doi.org/10.1007/s11336-018-9637-6
MARTINS, M. do C. F. Clima organizacional. In: SIQUEIRA, M. M. M. (Orgs.). Medidas do comportamento organizacional: ferramentas de diagnóstico e gestão. Porto Alegre: Artmed, 2008. pp. 29-40
MOREIRA, J. M. Questionários: teoria e prática. São Paulo: Almedina, 2009.
OLSEN, W. Coleta de dados: debates e métodos fundamentais em pesquisa social. Porto Alegre: Penso, 2015.
PASQUALI, L. Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação. Petrópolis: Vozes, 2017.
PHONGPHANNGAM, S.; LACH, H. W. Cross-cultural instrument translation and adaptation: challenges and strategies. Pacific Rim International Journal of Nursing Research, v. 23, n. 2, p. 170-179, 2019.
POZZEBON, M.; BIDO, D. de S. Research methods in management: advances and applications. RAUSP Management Journal, v. 54, n. 4, p. 366-370, 2019. https://doi.org/10.1108/RAUSP-10-2019-148QUEIROGA, F.; BORGES-ANDRADE, J. E. Motivação para trabalhar. In: PUENTE-PALACIOS, K.; PEIXOTO, A. de L. A. Ferramentas de diagnóstico para organizações e trabalho: Um olhar a partir da psicologia. Porto Alegre: Artmed, 2015. pp. 165-174
RATTRAY, J.; JONES, M. C. Essential elements of questionnaire design and development. Journal of Clinical Nursing, v. 16, n. 2, p. 234-243, 2007. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2702.2006.01573.x
SHAUGHNESSY, J. J.; ZECHMEISTER, E. B.; ZECHMEISTER, J. S. Metodologia de pesquisa em psicologia. Porto Alegre: AMGH, 2012.
SNYDER, H. Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, v. 104, p. 333-339, 2019. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.039
SOARES, S. V.; PICOLLI, I. R. A.; CASAGRANDE, J. L. Pesquisa bibliográfica, pesquisa bibliométrica, artigo de revisão e ensaio teórico em administração e contabilidade. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 19, n. 2, p. 1-19, 2018. https://doi.org/10.13058/raep.2018.v19n2.970SOUZA, G. H. S. et al. Inventário de barreiras e facilitadores ao empreendedorismo: construção e validação de um instrumento. REAd. Revista Eletrônica de Administração, v. 22, n. 3, p. 381-412, 2016. http://dx.doi.org/10.1590/1413-2311.04315.57744SOUZA, M. A. R. de et al. The use of IRAMUTEQ software for data analysis in qualitative research. Journal of School of Nursing, v. 52, e03353, 2018. http://dx.doi.org/10.1590/S1980-220X2017015003353
STOET, G. PsyToolkit: A novel web-based method for running online questionnaires and reaction-time experiments. Teaching of Psychology, v. 44, n. 1, p. 24-31, 2017. https://doi.org/10.1177/0098628316677643
SUN, J.; TENG, J. T. The construct of information systems use benefits: Theoretical explication of its underlying dimensions and the development of a measurement scale. International Journal of Information Management, v. 37, n. 5, p. 400-416, 2017. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2017.04.010
TONELLI, M. J.; ZAMBALDI, F. Pesquisas qualitativas, pesquisas quantitativas e além. RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 58, n. 5, p. 449-450, 2018. https://doi.org/10.1590/s0034-759020180501VIEIRA, S. Como elaborar questionários. São Paulo: Atlas, 2009.
WILKINSON, C.; GIBBS, L.; WAITT, G. The questionnaire survey as more‐than‐human achievement. Area, v. 52, p. 354-363, 2020. https://doi.org/10.1111/area.12577
ZHANG, X. et al. Survey method matters: Online/offline questionnaires and face-to-face or telephone interviews differ. Computers in Human Behavior, v. 71, p. 172-180, 2017. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.006