Resumo:
Com o incentivo dos estudos de Albrecht e Sack (2000), Francisco e Kelly (2002) e com base na Taxonomia de Bloom (1956), o objetivo deste trabalho consiste em comparar a percepção de estudantes de cursos de Ciências Contábeis em Instituições de Ensino Superior (IES) brasileiras e profissionais da Contabilidade no Brasil quanto aos conhecimentos, habilidades e métodos de ensino-aprendizagem considerados como mais importantes para a atuação do contador no mercado de trabalho. O estudo contou com uma amostra de 1.710 sujeitos: 769 estudantes matriculados em cursos de graduação em Ciências Contábeis em IES brasileiras e 941 contadores registrados nos Conselhos Regionais de Contabilidade de várias regiões brasileiras, que responderam ao questionário desenvolvido por Lin, Xiong e Liu (2005) sobre a importância atribuída pelos respondentes aos quesitos conhecimento, habilidades e métodos de ensino-aprendizagem. Os resultados encontrados evidenciaram maiores níveis de importância percebida pelos profissionais (quando comparados aos estudantes) nos quesitos investigados. Comparativamente com a China e com os EUA, os escores dos profissionais brasileiros são sempre maiores para as três dimensões (conhecimentos, habilidades e métodos). Os estudantes brasileiros em comparação com os chineses, de forma geral, também atribuem maior importância para as três dimensões analisadas. Os elevados escores apontados pelos respondentes brasileiros merecem atenção por parte dos gestores das IES, levando em conta a intensidade das mudanças de perfil dos jovens estudantes e a velocidade das alterações do mercado profissional. Destaque-se que esses resultados devem ser mais explorados, analisando-se as suas razões, inferindo-se que o contexto atual da Contabilidade no Brasil, decorrente do processo global de harmonização das normas internacionais, é cenário propício para explicações a esse respeito.
Resumo Inglês:
Driven by Albrecht and Sack (2000), Francis and Kelly (2002) and based on Bloom's Taxonomy (1956), this study aims to compare perceptions of Accountancy undergraduate students and accounting professionals in Brazil about the set of knowledge, skills and methods of teaching and learning that are considered the most important for accountants' professional activities. The study involved a sample of 1,710 subjects: 769 students enrolled in undergraduate accounting programs in Brazilian universities and 941 accountants registered in Regional Accounting Councils from several Brazilian regions, who responded the questionnaire developed by Lin, Liu and Xiong (2005) about the importance attributed to knowledge, skills and teaching and learning methods. The results showed that the professionals perceived all investigated topics as more important when compared to students. Compared with China and the U.S., the scores of Brazilian professionals are always higher for the three dimensions (knowledge, skills and methods). In comparison with the Chinese, the Brazilian students generally also assign more importance to the three dimensions examined. Higher education managers should pay attention to the Brazilian participants' higher scores, considering the intense changes in young students' profiles and the accelerated professional market changes. It is highlighted that these results should be further explored by analyzing their reasons, inferring that the current Accounting context in Brazil, due to the global process of harmonization of international standards, is a favorable scenario for explanations in this respect.
Citação ABNT:
OTT, E.; CUNHA, J. V. A.; CORNACHIONE JUNIOR, E. B.; LUCA, M. M. M. Relevância dos conhecimentos, habilidades e métodos instrucionais na perspectiva de estudantes e profissionais da área contábil: estudo comparativo internacional. Revista Contabilidade & Finanças, v. 22, n. 57, art. 7, p. 338-356, 2011.
Citação APA:
Ott, E., Cunha, J. V. A., Cornachione Junior, E. B., & Luca, M. M. M. (2011). Relevância dos conhecimentos, habilidades e métodos instrucionais na perspectiva de estudantes e profissionais da área contábil: estudo comparativo internacional. Revista Contabilidade & Finanças, 22(57), 338-356.
Referências:
ACCOUNTING EDUCATION CHANGE COMMISSION. Objective of education for accountants: Position statement number one. Issue in Accounting Education, v. 5, p. 307-312, 1990.
AECC - Accounting Education Change Commission. The Accounting Education Change Commission: its history and impact, 1999. Disponível em: Acesso em: 21 dez. 2010.
ALBRECHT, W. S.; SACK, R. J. Accounting Education: Charting the Course through a Perilous Future. Accounting Education Series, v. 16. American Accounting Association, 2000.
AMERICAN INSTITUTE OF CERTIFIED PUBLIC ACCOUNTANTS (AICPA). CPA vision project identifies top five issues for the profession. The CPA Letter, v. 1, n. 12, 1998.
AMERICAN INSTITUTE OF CERTIFIED PUBLIC ACCOUNTANTS. Mapping of the AICPA Core Competency Framework to the skills tested on the CPA exam. New York: AICPA. 2010. Disponível em: http://www.aicpa.org/InterestAreas/AccountingEducation/Resources. Acesso em: 21 dez. 2010.
ANDERSON, L. W.; KRATHWOHL, D. R.; AIRASIAN, P. W.; CRUIKSHANK, K. A.; MAYER, R. E.; PINTRICH, P. R.; RATHS, J.; WITTROCK, M. C. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Longman: New York, 2001.
ARQUERO, et al. Accounting students and communication apprehension: a study of Spanish and UK students. European Accounting Review, v. 16, n. 2, p. 299-322, July. 2007.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003.
BLOOM, B. S. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals, by a committee of college and university examiners. Handbook I. Cognitive Domain. New York: Longmans, Green. 1956.
BOLT-LEE, C.; FOSTER, S. D. The Core Competence Framework: a new element in the accounting call for accounting education change in the United States. Accounting Education, v. 12, n. 1, p. 33-47, Mar. 2003.
BRASIL. Resolução CNE/ CES no. 10, de 16 de dezembro de 2004. Institui as Diretrizes Nacionais Curriculares para o Curso de Graduação em Ciências Contábeis, bacharelado, e dá outras providências. In: CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - CÂMARA DE EDUDAÇÃO SUPERIOR. Legislação Republicana Brasileira. Brasília, 2004. Disponível em: . Acesso em: 20 out.2010. 2004.
BURNETT, S. The future of accounting education: A regional perspective. Journal of Education of Business, v. 78, n. 3, p. 129-136, 2003.
CARR, S.; CHUA, F.; PERERA, H. University accounting curricula: perceptions of alumni group. Accounting Education, v.13, n1, p. 51-67, Mar. 2004.
CRESWELL, J. W. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 2 ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 2003.
FRANCISCO, B.; KELLY, A. Beyond Albrecht and Sack: A comparison of accounting professionals and college students. Working Paper, 2002.
GALL, M. D.; GALL, J. P.; BORG, W. R. Educational research: an introduction. 7 ed. Boston: Allyn and Bacon, 2003.
HASSAL, T. et al. The vocational skills gap for management accountants: the stakeholders’ perspectives. Innovations in Education and Teaching International, v.40, n. 1 , p. 78-88, Feb. 2003.
HOWIESON, B. Accounting practice in the new millennium: is accounting education ready to meet the challenge? The British Accounting Review, n. 35, p. 69-103, 2003.
INTERNATIONAL FEDERATION OF ACCOUNTANTS. Handbook of International Education Pronouncements 2010 Edition. New York, 2010. Disponível em: http://www.ifac.org. Acesso em: 27 dez. 2010.
INTERNATIONAL FEDERATION OF ACCOUNTANTS. IAESB 2010-2012 Strategy and Work Plan. New York, 2010. Disponível em http://www.ifac.org/sites/default/files/publications/files/iaesb-2010-2012-strategy-an.pdf. Acesso em 28 de out.2011. 2010.
KRATHWOHL, D. R., BLOOM, B. S., MASIA, B. B. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook II, Affective Domain. New York: Longmans, Green. 1964.
LIN, Z. J., DENG, S. Educating accounting in China: Current experience and future prospects. The International Journal of Accounting, v. 27, n. 2, p. 164-173, 1991.
LIN, Z. J.; XIONG, X.; LIU, M. Knowledge base and skill development in accounting education: evidence from China. Journal Accounting Education, n. 23, p. 149-169, 2005.
MARTINS, G. A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. 2 ed. São Paulo: Atlas. 2009.
MARZANO, R. J. Designing a new taxonomy of educational objectives. Thousand Oaks, CA: Corwin Press, 2000.
MCCHLERY, S.; PAISEY, C. Quality in professional accounting education provision in the UK the CIMA experience. Accounting Education Taylor and Francis Journals, v. 12, n. 2, p. 197-225, 2003.
MOHAMED, E. K. A.; LASHINE, S. H. Accounting Knowledge and Skills and the Challenges of a Global Business Environment. 2003. Managerial Finance, v. 29, n. 7, p. 3-16, 2003.
MORGAN, G. J. Communication skills required by accounting graduates: practitioner and academic perceptions. Accounting Education, v.6, n. 2, p. 93-107, June 1997.
NEEDLES JR, B. E.; CASCINI, K.; KRYLOVA, T.; MOUSTAFA, M. Strategy for Implementation of IFAC International Education Guideline No. 9: Prequalification Education, Tests of Professional Competence and Practical Experience of Professional Accountants: A Task Force Report of the International Association for Accounting Education and Research (IAAER). Journal of International Financial Management & Accounting, v. 12, n. 3, p. 317-353, 2001.
NELSON, I. T.; BAILEY, J. A.; NELSON, T.. Changing accounting education with purpose: market-based strategic planning for departments of accounting. Issues in Accounting Education, v. 13, n. 2, p. 301-326, May. 1998.
PALMER, K. N.; ZIENGENFUSS, D. E.; PINSKER, R. E. International knowledge, skills, and abilities of auditors/ accountants: Evidence from recent competency studies. Managerial Auditing Journal, v. 19, n. 7, p. 889-896, 2004.
PORTER, B. A.; CARR, S. Form the strategic plan to practical realities: developing and implementing a zero-based accounting curriculum. Issues in Accounting Education, v. 14, n. 4, p. 565-588, Nov. 1999.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, P. B. Metodologia de pesquisa. Tradução F. C. Murad, M. Kassner, S. C. D. Ladeira. 3 ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2006.
SELLTIZ, C.; WRIGHTSMAN, L. S.; COOK, S. W. Métodos de pesquisa nas relações sociais. Tradução: M.M.H. d’Oliveira, M.M.del Rey. 2. ed. São Paulo: EPU, 1987. vol. 1.
SELLTIZ, C.; WRIGHTSMAN, L. S.; COOK, S. W. Métodos de pesquisa nas relações sociais. Tradução: M. M. H. d’Oliveira, M. M. del Rey. 2. ed. São Paulo: EPU, 1987. vol. 3.
SIEGEL, G.; KULESZA, C.S. The coming changes in management accounting education. Management Accounting Education, v. 77, p. 43-47, Jan. 1996.
SMYTHE, M.J., NIKOLAI, L.A.A thematic analysis of oral communication concerns implications for curriculum design. Journal of Accounting Education, v. 20, p. 163-181, 2002.
TANG, Y. The recent accounting development and internationalization of accounting education in China. Issues in Accounting Education, v. 12, n. 1, p. 219-227, 1997.