ADEDOYIN, O. B.; SOYKAN, E. Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments, v. 1, p. 1–13. 2 set. 2020.
ALANO, E. R. C.; SOUZA, M. T. S. DE; HERNANDEZ, J. M. C. Teorias de inovação na educação superior: determinantes do comportamento do professor na adoção de tecnologias, métodos e práticas de ensino. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 20, n. 3, p. 609-639, 1 set. 2019.ALI, W. Online and Remote Learning in Higher Education Institutes: A Necessity in Light of COVID-19 Pandemic. Higher Education Studies, v. 10, n. 3, p. 16-25. 2020.
ALMAIAH, M. A.; AL-KHASAWNEH, A.; ALTHUNIBAT, A. Exploring the critical challenges and factors influencing the E-learning system usage during COVID-19 pandemic. Education and Information Technologies, v. 25, n. 6, p. 5261–5280, nov. 2020.
ALQAHTANI, A. Y.; RAJKHAN, A. A. E-Learning Critical Success Factors during the COVID-19 Pandemic: A Comprehensive Analysis of E-Learning Managerial Perspectives. Education Sciences, v. 10, n. 9, p. 216, set. 2020.
BABER, H. Determinants of students’ perceived learning outcome and satisfaction in online learning during the pandemic of COVID-19. Journal of Education and E-Learning Research, v. 7, n. 3, p. 285-292. 2020.
BRASIL, 2020. Lei n. 13.979, de 06 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019. Diário Oficial da União. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/L13979compilado.htm# :~:text=1%C2%BA%20Esta%20Lei%20disp%C3%B5e%20sobre,objetivam%20a%20prote%C3%A7%C3%A3o%20da%20coletividade. Acesso em 11 jul 2021.
CAMPOS, R. D., TAVARES, E., CHIMENTI, P. C. P. de S.; MARQUES, L. Desafios da pandemia para o futuro da educação: O caso Coppead. Revista de Administração Contemporânea, 25(spe), 2021. Disponível em: e210062. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2021210062.por. Acesso em 11 jul 2021.COMISSÃO ECONÔMICA PARA A AMÉRICA LATINA E O CARIBE (CEPAL). Panorama Social de América Latina (LC/PUB.2021/2-P/Rev.1), Santiago, 2020.
CRESWELL, John W.; CRESWELL, J. David. Projeto de pesquisa-: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. Penso Editora, 2021.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O Planejamento da Pesquisa Qualitativa: Teorias e Abordagens. 2ª edição. Porto Alegre: Bookman, 2006.
DIAS, E.; PINTO, F.C.F. A Educação e a Covid-19. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação [editorial]. Ensaio: Aval Pol Pública Educ. v. 28, nº 108). p. 545-54. 2020
ELUMALAI, K. V.; SANKAR, J. P.; KALAICHELVI R, JOHN, J. A.; MENON, N., ALQAHTANI, M. S. M., ABUMELHA, M. A. Factors Affecting the Quality of E-Learning During the COVID-19 Pandemic from the Perspective of Higher Education Students. Journal of Information Technology Education-Research, v. 19, p. 731–753, 2020.
FAVALE, T. et al. Campus traffic and e-Learning during COVID-19 pandemic. Computer Networks, v. 176, p. 107290, 20 jul. 2020.
FREITAS, A. S.; et al. O efeito da interatividade e do suporte técnico na intenção de uso de um sistema de e-learning. Revista de Ciências da Administração, v. 19, nº 47, p. 45-56, abr. 2017.GIMENEZ, C. G.; ARANHA, F.; ROLIM, H. V.; NEVES, L. Q. DAS. Inovação nos Cursos de Administração no Brasil: uma Análise do Alinhamento às Competências do Século XXI. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 21, n. 1, p. 181-213, 2 jan. 2020.HARGITAI, D. M.; PINZARU, F.; VERES, Z. Integrating Business Students’ E-Learning Preferences into Knowledge Management of Universities after the COVID-19 Pandemic. Sustainability, v. 13, n. 5, p. 2478, mar. 2021.
HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T.; BOND, A. The difference between emergency remote teaching and online learning. [Artigo]. Educause Review, Washington, 27 mar. 2020. Disponível em: https://er.educause. edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 29 abr. 2020.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATISTICA (IBGE). Indicadores sociais de moradia no contexto da pré-pandemia da COVID-19: 2019. 614.2(81)-I39. IBGE. Rio de Janeiro. 2021.
KAPLAN, A. M.; HEANLEIN, M. Higher education and the digital revolution: About MOOCs, SPOCs, social media, and the cookie monster. Business Horizons, Indiana, v. 59, n. 4, p. 441-450, July–Aug. 2016.
KHAN, M. A.; VIVEK; NABI, M.K.; KHOJAH, M.; TAHIR, M. Students’ Perception towards E-Learning during COVID-19 Pandemic in India: An Empirical Study. Sustainability, v. 13, n. 1, p. 57, jan. 2021.
KULIKOWSKI, K.; PRZYTULA, S.; SULKOWSKI, L. The Motivation of Academics in Remote Teaching during the Covid-19 Pandemic in Polish Universities-Opening the Debate on a New Equilibrium in e-Learning. Sustainability, v. 13, n. 5, p. 2752, mar. 2021.
LIMA, M. C.; LANGRAFE, T. DE F.; TORINI, D. M.; CECCONELLO, A. R. Transformação Pedagógica e (Auto)Formação Docente. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 21, n. 1, p. 214-243, 2 jan. 2020.LOSEKANN, R. G. C. B.; MOURÃO, H. C. Desafios do teletrabalho na pandemia Covid -19: quando o home vira office. Caderno de Administração, Maringá, v. 28, Ed.Esp., jun./2020.
MACHADO, P. L. P.. Educação em tempos de pandemia: O ensinar através de tecnologias e mídias digitais. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 05, Ed. 06, Vol. 08, p. 58-68. Junho de 2020.
MAHYOOB, M. Challenges of e-Learning during the COVID-19 Pandemic Experienced by EFL Learners. Arab World English Journal, v. 11, n. 4, p. 351–362, dez. 2020.
MEJIA, J. F; LOPEZ, Diego. E-learning Quality Model for Higher Education Institutions in Colombia. Form. Univ., La Serena , v. 9, n. 2, p. 59-72, 2016.
MOREIRA, J. A. M. HENRIQUES, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n.34, p. 351-364, jan./ abr.2020.
MOREIRA, J. A. Modelos pedagógicos virtuais no contexto das tecnologias digitais. In: D. MILL; G. SANTIAGO; M. SANTOS; D. PINO (Eds.) Educação a Distância. Dimensões da pesquisa, da mediação e da formação. São Paulo: Artesanato Educacional, p. 37-54, 2018.
MOREIRA, J. A.; MONTEIRO, A. M. Ensinar e aprender online com tecnologias digitais: abordagens teóricas e metodológicas. Porto: Porto Editora, 2012.
MOREIRA, J. A.; MONTEIRO, A. Training and Collaborative Tools for Teaching in the Social Web, Revista Diálogo Educacional, v.15, n. 45, p. 379-397, 2015.
MORENO-CORREA, S. M. La innovación educativa em los tempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus. 6(1): 14-26. 2020.
MOUSA, M. COVID-19 and responsible management education (RME) among others: why should public business schools feel threatened? International Journal of Educational Management, v. 35, n. 3, p. 579-593. 2021.
OBEIDAT, A.; OBEIDAT, R.; AL-SHALABI, M. The Effectiveness of Adopting e-Learning during COVID-19 at Hashemite University. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, v. 11, n. 12, p. 96–104, dez. 2020.
OCDE [ORGANISATION DE COOPERATION ET DE DÉVELOPPEMENT ÉCONOMIQUES]. A framework to guide an education response to the COVID 19 pandemic of 2020, [s. l.], 2020. Disponível em: https://www.hm.ee/sites/default/files/framework_guide _v1_002_harward.pdf Acesso em: 11 jul. 2021.
OPAS. Organização Pan-Americana da Saúde. Brasília, DF: OPAS, 2020. Folha informativa novo coronavírus (COVID-19). Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php? option=com_ content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875. Acesso em 11 jul 2021.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Policy Brief: COVID-19 in an Urban World. ONU. 2020. Disponível em: https://unsdg.un.org/resources/policy-brief-covid-19-urban-world. Acesso em: 16 jul. 2021.
RAHM, A.-K. RAHM AK, TÖLLNER M, HUBERT MO, KLEIN K, WEHLING C,; SAUER, T; HENNEMANN, H. M.; HEIN, S.; GÜNTHER, J; WAGENLECHNER, P.; BUGAJ, T. J. BOLDT, S.; NIKENDEI, C.; SCHULTZ, J. Effects of realistic e-learning cases on students’ learning motivation during COVID-19. Plos One, v. 16, n. 4, p. e0249425, 21 abr. 2021.
SANTOS, B. S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. (3ª ed.). São Paulo: Cortez. 2010.
SANTOS, B. S. A universidade pós-pandêmica. [Artigo]. Outras Palavras. São Paulo. 2020.
SANTOS, E. A.; CAMPOS, G. H. F.; SALLABERRY, J. D.; SANTOS, L. M. Experiências com o ensino remoto e os efeitos no interesse e na satisfação dos estudantes de Ciências Contábeis durante a pandemia da SARS-Cov-2. Revista Gestão Organizacional, v. 14, n. 1, p. 102-123, 2021.SANTOS JUNIOR, V. B.; MONTEIRO, J. C. Educação e Covid-19: as Tecnologias Digitais Mediando a Aprendizagem em Tempos de Pandemia. Revista Encantar-Educação, Cultura e Sociedade, Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 1-15, 2020.
SUN, A. Q.; CHEN, X. Online education and its effective practice: A research review. Journal of Information Technology Education: Research, v. 15, p. 157-190, 2016.
TEJEDOR, F. J.; MUÑOZ-REPISO, A. G.; COSTA, E. F. Avaliação da integração de plataformas e-learning no ensino secundário. Rev. Iberoamericana de Educação, nº 58/4, abr. 2012.
THIOLLENT, M. J. M.; COLETTE, M. M. Pesquisa-Ação, Universidade e Sociedade. Rendimientos académicos y eficacia social de la Universidad. XIII Coloquio de Gestión Universitaria en Américas. 2013.
WHO. World Health Organization. Coronavirus Disease (COVID-19) Pandemic. 2019. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019. Acesso em 11 jul 2021.
YILMAZ, K. Comparison of Quantitative and Qualitative Research Traditions: epistemological, theoretical, and methodological differences. European Journal of Education, Vol. 48, No. 2, 2013.
YOUSEF, D. A. Learning styles preferences of statistics students: A study in the Faculty of Business and Economics at the UAE University. Quality Assurance in Education, v. 24, nº 2, p. 227-243, 2016.