Title Portuguese:
Escala de valores organizacionais
Abstract:
The purpose in this study was the construction and validation of a scale for evaluation of perceived organizational values. A survey with 113 subjects from five public and private organizations was used to pick up a sample of organizational values. The task of the subjects was to write on a special research form the five most important values of their organization and to give a short definition or description of them. Through analysis of content values presenting an equivalent meaning were organized into categories. A total of 48 values were obtained. A questionnaire with appropriate instructions for self-administration and a scale of nine points for each value was prepared. A sample of 537 subjects from 16 different organizations was used for validation. The intercorrelation matrix was factor analyzed using the principal axis factoring and 1.5 eigenvalue. The oblimin method was used for rotation. Five factors, accounting for 52.8% of the observed variance, were obtained. They were composed of values related with the quality of the product (F1), interpersonal relations in the organization (F2), manager style (F3), technical development (F4) and employee valorization (F5). Coefficients alpha varied from 0.70 to 0.91.
Abstract Portuguese:
Neste estudo teve-se como objetivo a construção e a validação de uma escala para avaliar a percepção de valores organizacionais. Para obter-se uma amostra de valores organizacionais, foi feito um levantamento com 113 empregados de cinco empresas públicas e privadas. A tarefa dos sujeitos consistiu em escrever num formulário especial os cinco valores mais importantes da sua organização e dar uma sucinta definição ou descrição de cada um deles. Os valores apresentando significado equivalente foram organizados em categorias por meio de análise de conteúdo. Dessa forma, foram obtidos 48 valores. A seguir, eles foram colocados num questionário com instruções apropriadas para auto-administração, com uma escala de nove pontos para a avaliação de cada um dos valores. Para a validação do instrumento foi utilizada uma amostra de 537 sujeitos de 16 organizações diferentes. A matriz das intercorrelações foi analisada fatorialmente através dos principal axis factoring com eigenvalue igual a 1,5. O método oblimin foi utilizado para a rotação. Foram obtidos cinco fatores que explicaram 52,8% da variância observada, compostos por valores relativos à eficiência e à qualidade do produto (F1), às relações interpessoais na organização (F2), ao estilo de gestão (F3), ao desenvolvimento técnico (F4) e ao respeito ao empregado (F5). Os coeficientes alpha variaram de 0,70 a 0,91.
ABNT Citation:
TAMAYO, ?.; GONDIM, M. D. G. C. Escala de valores organizacionais. RAUSP Management Journal, v. 31, n. 2, p. 62-72, 1996.
APA Citation:
Tamayo, ?., & Gondim, M. D. G. C. (1996). Escala de valores organizacionais. RAUSP Management Journal, 31(2), 62-72.
Permalink:
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