Blended Learning: Uma Revisão Sistemática sobre Vantagens e Desvantagens na Percepção dos Alunos e Impactos nas Instituições de Ensino Superior Outros Idiomas

ID:
62490
Resumo:
O objetivo deste trabalho foi identificar quais são os impactos verificados na perspectiva das instituições de ensino superior (IES) e dos estudantes com a adoção do blended learning. Para alcançar essa objetivo, realizou-se uma revisão sistemática da literatura em cinco bases de dados e, após todas as etapas necessárias para a sua execução, a amostra final para análise foi composta de 21 trabalhos. Como resultados nota-se que a implementação do blended learning nas IES altera o modelo de negócios existente, porém esse impacto é analisado sob a perspectiva de alguns elementos em específico (como o custo) e não por meio de uma abordagem holística. No que se refere às vantagens percebidas pelos alunos de IES, os resultados apontam o destaque na flexibilidade de como e onde estudar e na aprendizagem individualizada proporcionada. Por outro lado, destacam-se como desvantagens a necessidade da responsabilidade e gerenciamento do tempo por parte dos alunos, além da inevitabilidade de uma conexão de internet de boa qualidade. Esses aspectos podem ser vistos como um bom direcionador de quais elementos potencializam o blended learning na perspectiva dos alunos e quais aspectos necessitam de maior atenção por parte dos responsáveis pela implementação e execução do blended learning nas IES por serem entendidas como desvantagens pelos alunos.
Citação ABNT:
CELESTINO, E. H.; NORONHA, A. B. Blended Learning: Uma Revisão Sistemática sobre Vantagens e Desvantagens na Percepção dos Alunos e Impactos nas Instituições de Ensino Superior . Administração: Ensino e Pesquisa, v. 22, n. 1, p. 33-67, 2021.
Citação APA:
Celestino, E. H., & Noronha, A. B. (2021). Blended Learning: Uma Revisão Sistemática sobre Vantagens e Desvantagens na Percepção dos Alunos e Impactos nas Instituições de Ensino Superior . Administração: Ensino e Pesquisa, 22(1), 33-67.
DOI:
https://doi.org/10.13058/raep.2021.v22n1.1915
Link Permanente:
https://www.spell.org.br/documentos/ver/62490/blended-learning--uma-revisao-sistematica-sobre-vantagens-e-desvantagens-na-percepcao-dos-alunos-e-impactos-nas-instituicoes-de-ensino-superior--/i/pt-br
Tipo de documento:
Artigo
Idioma:
Português
Referências:
aLDUCIN-OCHOA, J. M.; VÁZQUEZ-MARTÍNEZ, A. I. Academic performance in blended-learning and face-to-face university teaching. Asian Social Science, Ontario, v. 12, n. 3, p. 207-221, 2016.

BENCKE, F. F.; GILIOLI, R. M.; ROYER, A. Inovação disruptiva: uma análise das pesquisas empíricas publicadas no Brasil. Revista Brasileira de Gestão e Inovação, Caxias do Sul, v. 5, n. 2, p. 159-180, 2018.

BIOLCHINI, J. et al. Systematic review in software engineering. Technical report ES 679/05. Rio de Janeiro: PESC/COPEE/UFRJ, 2005.

BOUILHERES, F. et al. Defining student learning experience through blended learning. Education and Information Technologies, New York, v. 25, p. 3049-3069, 2020.

BRERETON, P. et al. Lessons from applying the systematic literature review process within the software engineering domain. Journal of Systems and Software, Amsterdam, v. 80, n. 4, p. 571-583, 2007.

BURAN, A.; EVSEEVA, A. Prospects of blended learning implementation at technical university. Procedia: Social and Behavioral Sciences, Amsterdam, v. 206, p. 177-182, 2015.

CONFORTO, E. C.; AMARAL, D. C.; SILVA, S. L. Roteiro para revisão bibliográfica sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de projetos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE GESTÃO DE DESENVOLVIMENTO DE PRODUTO, 8., 12-13 set. 2011, Porto Alegre. Anais […]. Porto Alegre: UFRGS, 2011. p. 1-12.

CONTO, S. M.; ANTUNES JR., J. A. V.; VACCARO, G. L. R. A inovação como fator de vantagem competitiva: estudo de uma cooperativa produtora de suco e vinho orgânicos. Gestão & Produção, São Carlos, v. 23, n. 2, p. 397-407, 2016.

COSTA, H. et al. Hibridização no ensino superior: avaliação de uma iniciativa na disciplina Introdução à Administração (Universidade de Brasília). Renole, Porto Alegre, v. 10, n. 3, p. 1-10, 2012.

FOLA-ADEBAYO, T. J. Perceptions of undergraduates on the relationship between exposure to blended learning and online critical literacy skills. Reading & Writing, Cape Town, v. 10, n. 1, p. 1-9, 2019.

GARRISON, D. R.; KANUKA, H. Blended learning: uncovering its transformative potential in higher education. The Internet and Higher Education, Amsterdam, v. 7, n. 2, p. 95-105, 2004.

GRABINSKI, K.; KEDZIOR, M.; KRASODOMSKA, J. Blended learning in tertiary accounting education in the CEE region: a Polish perspective. Journal of Accounting and Management Information Systems, Örebro, v. 14, n. 2, p. 378-397, 2015.

GRAHAM, C. R. Blended learning systems: definition, current trends, and future directions. In: BONK; C. J.; GRAHAM, C. R. (Eds.). Handbook of blended learning: global perspectives, local designs. San Francisco: Pfeiffer Publishing, 2006. p. 3-21.

HAN, X.; WANG, Y.; JIANG, L. Towards a framework for an institution-wide quantitative assessment of teachers’ online participation in blended learning implementation. The Internet and Higher Education, Amsterdam, v. 42, p. 1-12, 2019.

HERBERT, C. et al. A model for the use of blended learning in large group teaching sessions. BMC Medical Education, London, v. 17, p. 1-11, 2017.

HITT, M. A.; IRELAND, R. D.; HOSKISSON, R. E. Administração estratégica. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

HWANG, A.; ARBAUGH, J. B. Seeking feedback in blended learning: competitive versus cooperative student attitudes and their links to learning outcome. Journal of Computer Assisted Learning, Hoboken, v. 25, n. 3, p. 280-293, 2009.

IDOETA, P. A. Os desafios e potenciais da educação à distância, adotada às pressas em meio à quarentena. BBC News Brasil, São Paulo, 17 abr. 2020. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-52208723. Acesso em: 3 maio 2020.

INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da educação superior 2017: divulgação dos principais resultados. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3cSv9QZ. Acesso em: 1º out. 2020.

KARABULUT-ILGU, A.; JAHREN, C. Evaluation of hybrid learning in a construction engineering context: a mixed-method approach. Advances in Engineering Education, [s. l.], v. 5, n. 3, p. 1-26, 2016.

KITCHENHAM, B. Procedures for performing systematic reviews. Joint Technical Report. Keele: Keele University: NICTA, 2004.

K., S. K.; AL MASKARI, A. Student engagement in blended learning instructional design: an analytical study. Learning and Teaching in Higher Education, Dubai, v. 15, n. 2, p. 1-19, 2019.

KUMPU, M. et al. A partial economic evaluation of blended learning in teaching health research methods: a three-university collaboration in South Africa, Sweden and Uganda. Global Health Action, Abingdon, v. 9, n. 1, p. 1-10, 2016.

LAI, M.; LAM, K. M.; LIM, C. P. Design principles for the blend in blended learning: a collective case study. Teaching in Higher Education, Abingdon, v. 21, n. 6, p. 716-729, 2016.

LEDESMA, F. A metodologia blended-learning como mais uma alternativa na formação contínua de professores. PROFFORMA, Portalegre, n. 4, p. 1-8, 2011.

LEITE, C.; MONTEIRO, A.; LIMA, L. O trabalho pedagógico com recurso ao b-learning no ensino superior. Tópicos Educacionais, Recife, v. 19, n. 1, p. 57-80, 2013.

LIMA, R. G. Para uma sistematização do conceito de blended learning. Investigar em Educação, Porto, n. 6, p. 39-58, 2017.

MA, J.; LI, C.; LIANG, H.-N. Enhancing students’ blended learning experience through embedding metaliteracy. Education Research International, London, v. 2019, p. 1-9, 2019.

MARCHALOT, A. et al. Effectiveness of a blended learning course and flipped classroom in first year anaesthesia training. Anaesthesia Critical Care & Pain Medicine, Amsterdam, v. 37, n. 5, p. 411-415, 2018.

MARSH, G. E.; MCFADDEN, A. C.; PRICE, B. J. Blended instruction: adapting conventional instruction for large classes. Online Journal of Distance Learning Administration, [s. l.], v. 6, n. 4, 2004.

MEDINA, L. C. Blended learning: deficits and prospects in higher education. Australasian Journal of Educational Technology, Tugun, v. 34, n. 1, p. 42-56, 2018.

MILIC, N. M. et al. Improving education in medical statistics: implementing a blended learning model in the existing curriculum. PLoS One, San Francisco, v. 11, n. 2, p. 1-10, 2016.

MULROW, C. D. Rationale for systematic reviews. British Medical Journal, London, v. 309, p. 597-599, 1994.

OLIVER, M.; TRIGWELL, K. Can “blended learning” be redeemed? E-Learning, Thousand Oaks, v. 2, n. 1, p. 17-26, 2005.

OSTERWALDER, A.; PIGNEUR, Y.; TUCCI, C. L. Clarifying business models: origin, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems, Atlanta, v. 16, p. 1-27, 2005.

PINTO-LLORENTE, A. et al. Student’s perceptions and attitudes towards asynchronous technological tools in blended-learning training to improve grammatical competence in English as a second language. Computers in Human Behavior, Amsterdam, v. 72, p. 632-643, 2017.

PORTER, W. W.; GRAHAM, C. R. Institutional drivers and barriers to faulty adoption of blended learning in higher education. British Journal of Educational Technology, Hoboken, v. 47, n. 4, p. 748-762, 2016.

PROTSIV, M.; ATKINS, S. The experiences of lectures in African, Asian and European universities in preparing and delivering blended health research methods courses: a qualitative study. Global Health Action, Abingdon, v. 9, p. 1-12, 2016.

ROSENTHAL, D.; WEITZ, R. Large-course redesign via blended learning: a post-implementation assessment across institutions. International Journal on E-Learning, Waynesville, v. 11, n. 2, p. 189-207, 2012.

SALTAN, F. Blended learning experience of students participating pedagogical formation program: advantages and limitation of blended education. International Journal of Higher Education, Ontario, v. 6, n. 1, p. 63-73, 2017.

SAMPAIO, R. F.; MANCINI, M. C. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83-89, 2007.

SCHIEHL, E. P.; GASPARINI, I. Modelos de ensino híbrido: um mapeamento sistemático da literatura. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 6., SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 28., 30 out. a 2 nov. 2017, Recife. Anais […]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017. p. 1-10.

SHAND, K.; FARRELLY, S. The art of blending: benefit and challenges of a blended course for preservice teachers. Journal of Educators Online, Phoenix, v. 15, n. 1, p. 1-15, 2018.

SILVA, M. R. C. da; MACIEL, C. Blended learning: reflexões sobre o ensino semipresencial na educação superior no Brasil. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 26-29 out. 2015, Curitiba. Anais […]. Curitiba: PUC-PR, 2015. p. 20527-20542.

SMITH, S. H. P. et al. Positioning online learning as a strategic asset in the thinking of university presidents and chancellors. Journal of Asynchronous Learning Networks, Newburyport, v. 12, n. 2, p. 91-100, 2008.

SOHRABI, B.; VANANI, I. R.; IRAJ, H. The evolution of e-learning practices at the University of Tehran: a case study. Knowledge Management & E-Learning, Hong Kong, v. 11, n. 1, p. 20-37, 2019.

SOUSA, S. O.; SCHLÜNZEN JR., K. Blended learning: reflexões sobre os atributos de uma aprendizagem mista. Interacções, Santarém, v. 14, n. 47, p. 98-121, 2018.

THE, M. M.; USAGAWA, T. Effectiveness of e-learning experience through online quizzes: a case study of Myanmar students. International Journal of Engineering and Technology in Learning, Vienna, v. 13, n. 12, p. 157-176, 2018.

THOMOND, P.; LETTICE, F. Disruptive innovation explored. In: ISPE INTERNATIONAL CONFERENCE ON CONCURRENT ENGINEERING: RESEARCH AND APPLICATIONS, 9., 27-31 jul. 2002, Cranfield. Proceedings […]. Bedford: Cranfield University, 2002.

THURAB-NKHOSI, D. Implementing a blended/online learning policy on a face-to-face campus: perspectives of administrators and implications for change. Journal of Learning for Development, Burnaby, v. 5, n. 2, p. 133-147. 2018.

TORRES, K. A. et al. Implantação da metodologia híbrida (blended learning) de educação numa instituição de ensino privada. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 11., 5-8 ago. 2014, Florianópolis. Anais […]. Cuiabá: UniRede, 2014. p. 2354-2365.

URIAS, G. M. P.; AZEREDO, L. A. S. Metodologias ativas nas aulas de administração financeira: alternativa ao método tradicional de ensino para o despertar da motivação intrínseca e o desenvolvimento da autonomia. Administração: ensino e pesquisa, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 39-67, 2017.

VAUGHAN, N. Perspectives on blended learning in higher education. International Journal on E-Learning, Waynesville, v. 6, n. 1, p. 81-94, 2007.

VIGNARE, K.; GEITH, C.; SCHIFFMAN, S. Business models for online learning: an exploratory survey. Online Learning, Newburyport, v. 10, n. 2, p. 53-67, 2006.

WARREN, L. et al. Self-efficacy, performance and the role of blended learning. Journal of Applied Research in Higher Education, Bingley, 2020. No prelo.

ZHU, C. Organisational culture and technology-enhanced innovation in higher education. Technology, Pedagogy and Education, Abingdon, v. 24, n. 1, p. 65-79, 2015.