Title Portuguese:
A Teoria Crítica e a estratégia empresarial: uma análise do processo de formulação
Abstract:
The article presents a critique of the business strategies that disconnect the organization’s members from the goals and objectives defined by the top management, mostly as a result of the visions of international gurus. In the modern world, where it is impossible to live without depending on some organization, what is experienced within the organizations is passed on to the whole society, which stresses the importance of an overall understanding of the business strategies. The Critical Theory derived from the Frankfurt School provides a significant instrument for the analysis of all forms of domination of which human beings are victims, showing the need for people to participate in the decision-making processes.
Abstract Portuguese:
O artigo apresenta uma crítica às estratégias empresariais que desvinculam os integrantes da organização das metas e dos objetivos definidos por uma cúpula gerencial, geralmente resultantes de visões de gurus internacionais. No mundo moderno, em que é impossível viver sem depender de alguma organização, o que se vivencia dentro das mesmas perpassa para toda a sociedade, evidenciando a importância do entendimento das estratégias empresariais em um contexto maior. A Teoria Crítica, descendente da Escola de Frankfurt, fornece um importante instrumento de análise de todas as formas de dominação de que o ser humano é vítima, expondo a necessidade da participação das pessoas nos processos decisórios.
ABNT Citation:
DEGENHARDT, V. W.A Teoria Crítica e a estratégia empresarial: uma análise do processo de formulação. BASE - Revista de Administração e Contabilidade da UNISINOS, v. 2, n. 2, p. 102-108, 2005.
APA Citation:
Degenhardt, V. W.(2005). A Teoria Crítica e a estratégia empresarial: uma análise do processo de formulação. BASE - Revista de Administração e Contabilidade da UNISINOS, 2(2), 102-108.
Permalink:
https://www.spell.org.br/documentos/ver/20474/critical-theory-and-business-strategy--an-analysis-of-the-formulation-process/i/en