Teaching of CPCs in Accounting Courses in Higher Education Institutions in Brazil Other Languages

ID:
46964
Abstract:
This study aims to analyze whether the accounting content in the curricula of Accounting courses in higher education institutions in Brazil are aligned with the Technical Pronouncement CPC which origins are the international accounting standards. The research is classified as descriptive, documentary, qualitative and quantitative. The sample consists of 105 higher education institutions in Brazil that offer the Accounting course in classroom mode and publish their syllabus and/or program content on their web sites or through e-mail by the coordinators of Accounting courses. The analysis of the data relied on tables, graphs, charts, based on descriptive statistics and also evaluation of differences in means of adherence by region, academic organization and academic category. It is concluded in this study that IESs in Brazil belonging to the sample have low adherence in relation to CPCs.
ABNT Citation:
ALVES, D. S.; KRONBAUER, C. A.; OTT, E.; THOMAZ, J. L. P. O Ensino dos CPCs Nos Cursos de Ciências Contábeis em Instituições de Ensino Superior do Brasil . Revista Contemporânea de Contabilidade, v. 14, n. 32, p. 48-70, 2017.
APA Citation:
Alves, D. S., Kronbauer, C. A., Ott, E., & Thomaz, J. L. P. (2017). O Ensino dos CPCs Nos Cursos de Ciências Contábeis em Instituições de Ensino Superior do Brasil . Revista Contemporânea de Contabilidade, 14(32), 48-70.
DOI:
http://dx.doi.org/10.5007/2175-8069.2017v14n32p48
Permalink:
https://www.spell.org.br/documentos/ver/46964/teaching-of-cpcs-in-accounting-courses-in-higher-education-institutions-in-brazil--/i/en
Document type:
Artigo
Language:
Português
References:
AGGESTAM, C. Towards a global accounting qualification?A report from the 16th session of the ISAR group of the UN palais de nations. The European Accounting Review, v. 8, n. 4, p. 805-813, 1999. DOI: 10.1080/096381899335835. 1999.

BELL, S. Do we really need a new “constructivist institutionalism” to explain institutional change? British Journal of Political Science, v. 41, n. 4, p. 883-906, 2011. DOI: 10.1017/S0007123411000147. 2011.

CAMPOS, L. C.; LEMES, S. Análise comparativa entre o currículo mundial proposto pela ONU/UNCTAD/ISAR e as Universidades Federais da Região Sudeste. In: ENCONTRO DE ENSINO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO E CONTABILIDADE, 3.; João Pessoa/PB, 2011. Anais... Disponível em: Acesso em 10 Set. 2011.

CARVALHO, C. A.; VIEIRA, M. M. F.; SILVA, S. M. G. A trajetória conservadora da teoria institucional. Revista de Administração Pública – RAP, v. 39, n. 4, 2005.

COMITE DE PRONUNCIAMENTOS CONTÁBEIS (CPC). 2013. Nd. Disponível em: Acesso em: 09 set. 2013.

CONSELHO FEDERAL DE CONTABILIDADE (CFC). Proposta nacional de conteúdo para o curso de Graduação em Ciências Contábeis. 2º edição revista e atualizada, 2009. [S.l.], Disponível em: . Acesso em: 08 jan. 2009.

CUNHA, E. V. R. O Currículo e o seu planejamento: Concepções e práticas. Revista Espaço do Currículo, v. 3, n. 2, p. 578-590, 2011. DOI: 10.15687/rec. 2011.

CUNHA, P. R. et al. Reflexos da Lei nº 11.638/07 nos indicadores contábeis das empresas têxtis listadas na BM&FBovespa. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, v. 7, n. 2, p. 112-130, 2013. DOI: 10.17524/repec.v7i2.153. 2013.

CZESNAT, A. O.; CUNHA, J. V.; DOMINGUES, M. J. C. S. Análise comparativa entre os currículos dos cursos de Ciências Contábeis das universidades do estado de Santa Catarina listadas pelo MEC e o currículo mundial proposto pela ONU/UNCTAD/ISAR. Gestão & Regionalidade, v. 25, n. 75, p. 22, 2009. DOI: 10.13037/qr.vol25n75.186. 2009.

DIMAGGIO, P. J.; POWELL, W. W. The iron cage revisited institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. In: The New Institutionalism in Organizational Analysis. Chicago, v. 48, n. 2, p. 147-160, 1983.

FROSI, M. Um estudo sobre o alinhamento dos currículos dos cursos de Ciências Contábeis de IES da região sul do Brasil com as propostas de currículo da ONU/UNCTAD/ISAr e do Conselho Federal de Contabilidade. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis) -, Programa de Pós Graduação em Ciências Contábeis, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, São Leopoldo. 2013.

GOODLAD, J. I. Curriculum Inquirity. The study of curriculum practice. McGraw-Hill Inc, US, 1979.

HILTON, S. R.; JOHNSTONE, N. The IFRS transition and accounting education: A canadian perspective post-transition. Issues in Accounting Education, v. 28, n. 2, p. 253-261, 2013. DOI: 10.2308/iace-50366. 2013.

HODGSON, G. M. What Are Institutions? Journal of Economic Issue, v. xl, n.1, 2006.

LISZBINSKI, B. B.; KRONBAUER, C. A.; MACAGNAN, C. B.; PATIAS, T. Z. Conformidade no reconhecimento de ativos intangíveis: um estudo na perspectiva da teoria institucional. Revista Contemporânea de Contabilidade, v. 11, n. 24, p. 85-106, 2014. DOI: 10.5007/2175-8069.2014v11n24p85. 2014.

MAGALHÃES, F. A. C.; ANDRADE, J. X. A educação contábil no estado do Piauí diante da proposta da convergência internacional do currículo de contabilidade concebida pela ONU/UNCTAD/ISAR. In: CONGRESSO USP DE CONTROLADORIA E CONTABILIDADE, 2006. Anais... 2006. Disponível em: . Acesso em 06 set. 2006.

MALTA, S. C. L. Uma abordagem sobre currículo e teorias afins visando à compreensão e mudança. Revista Espaço do Currículo, v. 6, n. 2, p. 340-354, 2013. DOI: 10.15687/rec. 2013.

MORAES, M. C. Complexidade e currículo: por uma nova relação. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, v. 9, n. 25, p. 289-311, 2010.

NIYAMA, J. K. et al. Conhecimento de contabilidade internacional nos cursos de graduação em Ciências Contábeis: estudo da oferta nas instituições de ensino superior das capitais brasileiras. Revista de Contabilidade e Organizações, v. 2, n. 2, p. 100, 2008.

NORTH, D. Instituciones, cambio institucional y desempeño edonómico. México: Foundo de Cultura Económica, 1995.

PELEIAS, I. R. et al. Evolução do ensino da contabilidade no Brasil: uma análise histórica. Revista Contabilidade & Finanças, v. 18, p. 19-32, 2007.

PIRES, C. B. A formação e a demanda do mercado de trabalho do Contador na região metropolitana de Porto Alegre – RS. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis) - Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo, 2008.

RICCIO, E. L.; SAKATA, M. C. G. Evidências da globalização na educação contábil: estudo das grades curriculares dos cursos de graduação em universidades brasileiras e portuguesas. Revista Contabilidade & Finanças – USP. São Paulo, n. 35, p. 35-44, 2004.

RODRIGUES, A. T. L. et al. Proposta nacional de conteúdo para o curso de graduação em Ciências Contábeis. 2009. Disponível em: . Acesso em: 12 out. 2013.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3 ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

SCOTT, W. Ricard. The adolescence of institutional theory. Administrative Science Quartely, v. 32, n. 4, p. 493-511, 1987.

SECKLER, D. Thorstein Veblen y el institucionalismo: um estúdio de la filosofia social de la economia. México: Fondo de Cultura Económica, 1977.

STEVENSON, W. J. Estatística Aplicada a Administração. São Paulo: Harbra, 1981.

VEBLEN, Thorstein. A teoria da classe ociosa. São Paulo: Pioneira Editora, 1965.

VYSOTSKAYA, A.; PROKOFIEVA’, M. The difficulties of teaching IFRS in Russia. Issues in Accounting Education, v. 28, n. 2, p. 309-319, 2013.

YAMAMOTO, M. P.; ROMEU, S. A. Currículo: teoria e prática. In: D’ANTOLA, A. (org). Supervisão e Currículo. São Paulo: Pioneira, 1983.

ZUCCOLOTTO, R.; SILVA, G. M.; EMMERNDOERFER, M. L. Limitações e possibilidade de compreensão da utilização das práticas de contabilidade gerencial por perspectivas da teoria institucional. BASE, v. 7, n. 3, p. 233-246, 2010.