Título Inglês:
Determinants for the Adoption of Market Technologies in the Curriculum of Undergraduate Accounting Courses in Latin America
Resumo:
O objetivo deste artigo é analisar a percepção de professores universitários sobre os determinantes da adoção de tecnologias de mercado no currículo dos cursos de graduação em Ciências Contábeis da América Latina. Este estudo é baseado na Teoria Unificada de Aceitação e Uso de Tecnologia 2 (UTAUT2). Foi realizada uma survey com professores de cursos de graduação em contabilidade localizados em países que fazem parte da América Latina, resultando em uma amostra de 151 professores distribuídos em 16 países. Os dados foram analisados por meio de uma abordagem de métodos mistos, utilizando Modelagem de Equações Estruturais – Mínimos Quadrados Parciais e Análise Comparativa Qualitativa fuzzy-set. Os resultados mostram a influência simétrica do hábito, expectativa de desempenho e influência social na adoção de tecnologias de mercado, independentemente da idade, experiência acadêmica ou gênero. Além disso, várias combinações assimétricas de condições acarretam em uma alta adoção de tecnologias de mercado nos currículos de contabilidade, com a expectativa de desempenho presente em todas as combinações possíveis.
Resumo Inglês:
The aim of this article is to analyze the perception of university professors regarding the determinants of adopting market technologies in the curriculums of undergraduate accounting courses in Latin America. This study is based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT2). A survey was conducted with professors from undergraduate accounting courses located in the countries that make up Latin America, resulting in a sample of 151 professors distributed among 16 countries. The data was analyzed through a mixed-method approach using Partial Least Squares – Structural Equation Modeling and fuzzy-set Qualitative Comparative Analysis. The findings show the symmetrical influence of habit, performance expectancy, and social influence on the adoption of market technologies regardless of age, academic experience or gender. Furthermore, various asymmetrical combinations of conditions bring about a high adoption of market technologies in accounting curricula, with performance expectancy being present in all possible combinations.
Citação ABNT:
QUIRAQUE, E. H.; DOMINGUES, D. G.; FRARE, A. B.; BARBOSA, M. A. G. Determinants for the Adoption of Market Technologies in the Curriculum of Undergraduate Accounting Courses in Latin America. Brazilian Business Review, v. 22, n. Continuous Publication, p. 0-0, 2025.
Citação APA:
Quiraque, E. H., Domingues, D. G., Frare, A. B., & Barbosa, M. A. G. (2025). Determinants for the Adoption of Market Technologies in the Curriculum of Undergraduate Accounting Courses in Latin America. Brazilian Business Review, 22(Continuous Publication), 0-0.
Link Permanente:
https://www.spell.org.br/documentos/ver/79377/determinantes-da-adocao-de-tecnologias-de-mercado-no-curriculo-dos-cursos-de-graduacao-em-contabilidade-na-america-latina/i/pt-br