Title Portuguese:
Alfabetização Financeira versus Educação Financeira: Um Estudo do Comportamento de Variáveis Socioeconômicas e Demográficas
Title Spanish:
Alfabetización Financiera versus Educación Financiera: Un Estudio del Comportamiento de Variables Socioeconómicas y Demográficas
Abstract:
The paper aims to analyze how literacy and financial education are measured in order to find evidence to prove the distinction between these concepts. Understanding and identifying the existence of differences between these variables makes it possible to adopt governmental policies and educational programs aimed directly at increasing individuals' financial knowledge. According to research, 47% of the studies analyzed on the subject use the terms financial literacy and financial education as synonymous concepts. To reach the objectives of the study, a survey was carried out in three samples selected for convenience, being a Federal Autarchic Foundation, A Higher Education Institution of Open Capital and a Higher Institution of Federal Public Education. The data collection was conducted with the application of a structured questionnaire, based on the most relevant questions on the subject found in the literature. Five-point likert scales, numerical scales, dummy variables and dichotomous scales were used. The data were processed through multiple linear regression, where ordinary least squares statistical methods, T and F tests were applied, as well as descriptive analysis. The results of the models indicate the existence of conceptual differences between literacy and financial education. Therefore, different metrics must be adopted to measure each indicator. In addition, the importance of the savings rate present in all indicators was also verified.
Abstract Portuguese:
O trabalho visa analisar como a alfabetização e a educação financeira são aferidas a fim de se encontrar evidências que comprovem a distinção entre estes conceitos. Entender e identificar a existência de diferenças entre tais variáveis possibilita a adoção de políticas governamentais e programas educacionais voltados diretamente para o aumento do conhecimento financeiro dos indivíduos. Segundo pesquisas, 47% dos estudos analisados sobre o tema utilizam os termos alfabetização financeira e educação financeira como conceitos sinônimos.Para atingir os objetivos do estudo, realizou-se uma pesquisa de survey em três amostras selecionadas por conveniência, sendo uma Fundação Autárquica Federal, uma Instituição Superior de Ensino de Capital Aberto e uma Instituição Superior de Ensino Público Federal. A coleta de dados foi conduzida com a aplicação de um questionário estruturado, a partir das questões mais relevantes sobre o assunto encontradas na literatura. Foram utilizadas escalas do tipo likert de cinco pontos, escalas numéricas, variáveis dummy e escalas dicotômicas. O tratamento dos dados se deu por meio de regressão linear múltipla, onde foram aplicados métodos estatísticos de mínimos quadrados ordinários, testes T e F, além de análises descritivas.Os resultados dos modelos indicam a existência de diferenças conceituais entre alfabetização e educação financeira. Assim sendo, devem-se adotar métricas distintas para medir cada indicador. Além disso, verificou-se também a importância da taxa de poupança presente em todos os indicadores.
Abstract Spanish:
El trabajo busca analizar cómo la alfabetización y la educación financiera son evaluadas a fin de encontrar evidencias que comprueben la distinción entre estos conceptos. Entender e identificar la existencia de diferencias entre esas variables posibilita la adopción de políticas gubernamentales y programas educativos dirigidos directamente al aumento del conocimiento financiero de los individuos. Según el estudio, el 47% de los estudios analizados sobre el tema utilizan los términos alfabetización financiera y educación financiera como conceptos sinónimos. Para alcanzar los objetivos del estudio, se realizó una encuesta de encuesta en tres muestras seleccionadas por conveniencia, siendo una Fundación Autárquica Federal, Una Institución Superior de Enseñanza de Capital Abierto y una Institución Superior de Enseñanza Pública Federal. La recolección de datos fue conducida con la aplicación de un cuestionario estructurado, a partir de las cuestiones más relevantes sobre el tema encontradas en la literatura. Se utilizaron escalas del tipo likert de cinco puntos, escalas numéricas, variables simuladas y escalas dicotómicas. El tratamiento de los datos se dio por medio de regresión lineal múltiple, donde se aplicaron métodos estadísticos de mínimos cuadrados ordinarios, pruebas T y F, además de análisis descriptivos. Los resultados de los modelos indican la existencia de diferencias conceptuales entre alfabetización y educación financiera. Por lo tanto, se deben adoptar métricas distintas para medir cada indicador. Además, se verificó la importancia de la tasa de ahorro en todos los indicadores.
ABNT Citation:
SILVA, G. O.; SILVA, A. C. M.; VIEIRA, P. R. C.; DESIDERATI, M. C.; NEVES, M. B. E. D. Alfabetização Financeira versus Educação Financeira: Um Estudo do Comportamento de Variáveis Socioeconômicas e Demográficas. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, v. 7, n. 3, p. 279-298, 2017.
APA Citation:
Silva, G. O., Silva, A. C. M., Vieira, P. R. C., Desiderati, M. C., & Neves, M. B. E. D. (2017). Alfabetização Financeira versus Educação Financeira: Um Estudo do Comportamento de Variáveis Socioeconômicas e Demográficas. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, 7(3), 279-298.
Permalink:
https://www.spell.org.br/documentos/ver/46577/financial-literacy-versus-financial-education--a-study-of-the-behavior-of-socioeconomic-and-demographic-variables--/i/en
References:
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DAS ENTIDADES DOS MERCADOS FINANCEIRO E DE CAPITAIS. Classificação dos investidores e suitability no mercado de valores mobiliários. Disponível em:
. Acesso em: 11 abr.2016.
ATKINSON, A.; MESSY, F. Assessing financial literacy in 12 countries. an OECD/INFE international pilot exercise. Journal of Pension Economics and Finance, v. 10, n. 4, p. 657- 665, 2011.
ATKINSON, A.; MESSY, F. Measuring financial literacy: results of the OECD/International Network on Financial Education (INFE) pilot study. OECD WORKING PAPERS ON FINANCE, INSURANCE AND PRIVATE PENSIONS, 15, 2012, Paris. Anais… Paris, OECD Publishing, 2012.
BERNHEIM, D.; GARRETT, D. The Effects of Financial Education in the Workplace: Evidence from a Survey of Households. Journal of Public Economics, v. 87, n. 7, p. 1487-1519, 2003.
CAMPARA, J.; FLORES, S.; VIEIRA, K. Propensão ao endividamento no município de Santa Maria (RS): verificando diferenças em variáveis demográficas e culturais. Teoria e prática em Administração, v. 4, n. 2, p. 180-205, 2014.
CHEN, H.; VOLPE, R. An Analysis of Personal Financial Literacy Among College Students. Financial Services Review, v. 7, n. 2, p. 107-128, 1998.
CHEN, H.; VOLPE, R.; PAVLICKO, J. Personal investment literacy among college students: A survey. Financial Practice and Education, v. 6, n. 2, p. 86-94, 1996. CHEN, H.; VOLPE, R. An Analysis of Personal Financial Literacy Among College Students. Financial Services Review, v. 7, n. 2, p. 107-128, 1998.
COMISSÃO DE VALORES MOBILIÁRIOS. Instrução CVM nº 539, de 13 de novembro de 2013. Disponível em: . Acesso em: 11 abr. 2013.
COSTA, M.; MIRANDA, C. Educação financeira e taxa de poupança no Brasil. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, v. 3, n. 3, p. 57-74, 2013.
COZBY, P. Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2006.
CREDIT SUISSE. Formulário de Adequação de Perfil de Investimento. Disponível em: . Acesso em: 05 mai.2016.
FAMA, R.; MORAES, M.; KAYO, E. Teorias de consumo/poupança e o sistema previdenciário brasileiro. Revista de Gestão USP, v. 1, n. 6, p. 43-52, 1998.
FERNANDES, D.; LYNCH, J.; NETEMEYER, R.. Financial Literacy, Financial Education and Downstream Financial Behaviors. Management Science, v. 60, n. 8, p. 1861-1883, 2014.
FIORENTINI, S. Inadimplência: Como evitar e resolver. Sebrae, 2004.
GIL, A. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HASTINGS, J.; MADRIAN B.; SKIMMYHORN, W. Financial Literacy, Financial Education, and Economic Outcomes. Annual Review of Economics, v. 5, n. 1, p. 347-373, 2013.
HOGARTH, A.; HILGERT, M. Household financial management: The connection between knowledge and behavior. Federal Reserve Bulletin, v. 89, n. 7, p. 309-322, 2003.
INDEF. Indicador de Educação Financeira. Serasa consumidor, 2014. Disponível em: . Acesso em: 07 mai. 2014.
KAHNEMAN, D.; TVERSKY, A. Prospect theory: An analysis of decision under risk. Econometrica, v. 47, n. 2, p. 263-29, mar. 1979.
LUSARDI, A.; MITCHELL, O. Financial literacy and retirement planning in the United States. Journal of Pension Economics and Finance, v. 10, n. 4, p. 509-525, 2011.
LUSARDI, A.; MITCHELL, O. Financial Literacy and Retirement Preparedness: Evidence and Implications for Financial Education. Business Economics, v. 42, n. 1, p. 35-44, 2007.
LUSARDI, A.; MITCHELL, O. The economic importance of financial literacy: theory and evidence. Journal of Economic Literature, v. 52, n. 1, p. 5-44, 2014.
LUSARDI, A. Planning and Saving for Retirement. Working Paper, 2003. Disponível em: Acesso em: 11 mai. 2016.
LUSARDI, A.; TUFANO, P. Debt Literacy, Financial Experiences, and Over indebtedness. Journal of Pension Economics and Finance, Cambridge University Press, v. 14, n. 4, p. 332-368, 2015.
MATTA, R. Oferta e demanda de informação financeira pessoal: O programa de educação financeira do Banco Central do Brasil e os universitários do Distrito Federal. 2007. 201 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2007.
MURPHY, J.; Psychosocial Factors and Financial Literacy. Social Security Bulletin, v. 73, n 1, p. 73-81, 2013.
OECD. Financial literacy and inclusion: Results of OECD/INFE survey across countries and by gender. Financial Literacy & Education, Russia, jun. 2013. Disponível em: . Acesso em: 10 maio 2013.
OECD. Measuring Financial Literacy, questionnaire and guidance notes for conducting an Internationally Comparable Survey of Financial literacy. In: International Network on Financial Education: Cape Town, 2011, Paris. Anais… Paris, 2011.
PINHEIRO, R. Educação financeira e previdenciária, a nova fronteira dos fundos de pensão. São Paulo: Peixoto Neto, 2008.
POTRICH, A.; VIEIRA, M.; CERETTA, S. Nível de alfabetização financeira dos estudantes universitários: afinal, o que é relevante? Revista Eletrônica de Ciência Administrativa – RECADM, v. 12, n. 3, p. 315-334, 2013.
POTRICH, A.; VIEIRA, M.; KIRCH, G. Determinantes da Alfabetização Financeira: Análise da Influência de Variáveis Socioeconômicas e Demográficas. Revista Contabilidade & Finanças (Online), v. 26, n. 69, p. 362-377, 2015.
POTRICH, A.; VIEIRA, M.; KIRCH, G. Determinantes da alfabetização financeira: Proposição de um Modelo e Análise da Influência das Variáveis Socioeconômicas e Demográficas. ENCONTRO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 2014, Rio de janeiro. Anais... Rio de janeiro, XXXVIII ENANPAD, 2014.
RAMBO, A. O perfil do investidor e melhores investimentos: da teoria à prática do mercado brasileiro. 2014. 86 f. Monografia (Bacharel em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2014.
RENNEBOOG, L.; SPAENJERS, C. Where Angels Fear to Trade: The Role of Religion in Household Finance. Tilburg Law and Economic Center Discussion Paper. v. 18, n. 34, p. 1-41, 2009. Disponível em: . Acesso em: 19 abr. 2016. 2009.
RESEARCH, R. ANZ Survey of adult financial literacy in Australia. Discovery your edge, Australia, 2003. Disponível em: . Acesso em: 10 maio 2016. 2003.
ROOIJ, M.; LUSARDI, A.; ALESSIE, R. Financial literacy and retirement planning in the Netherlands. Journal of Economic Psychology, v. 32, n. 4, p. 593-608, 2011.
SHOCKEY, S. Low-wealth adults financial literacy, money management behavior and associated factors, including critical thinking. 2002. 145 f. Tese (Doutorado) – Ohio University of Utah, United States, 2002.