Title Portuguese:
Fatores Relevantes na Implementação de Recompensas não Financeiras e Programas de Reconhecimento
Title Spanish:
Factores Relevantes en la Implementación de Recompensas no Financieras y Programas de Reconocimiento
Abstract:
Organizations have increasingly resorted to reward systems aligned with employee performance in order to motivate them to perform better. Researchers have sought to explain ways of associating reward systems with performance, as well as to understand their instrumentality. Studies point out that financial rewards satisfy hygienic factors, pressure the organization's costs, and its impact on employee motivation is short-term. With respect to non-financial rewards, they claim to be complementary to the former, they are more widely adopted in budget constrained environments and an employee's choice factor when two companies offer the same compensation program. Recognition programs, which are strictly one of the non-financial reward forms, are aimed at reinforcing courageous behavior and exceptional efforts. As success factors of these programs are the framing of the company's economic conditions, alignment with business strategies and alignment with national culture and organization, the question arises as to how to achieve this balance and obtain the best result in its implementation.
Abstract Portuguese:
As organizações têm cada vez mais recorrido a sistemas de recompensa alinhados ao desempenho dos empregados com objetivo de motivá-los a um desempenho superior. Pesquisadores têm buscado explicar as formas de associação entre os sistemas de recompensa e o desempenho, bem como entender sua instrumentalidade. Estudos apontam que as recompensas financeiras satisfazem fatores higiênicos, pressionam os custos da organização e seu impacto na motivação dos empregados tem curto prazo. Com relação às recompensas não financeiras, afirmam serem complemento das primeiras, são mais adotadas em ambientes com restrições orçamentárias e fator de escolha de um empregado quando duas empresas oferecem o mesmo programa de remuneração. Programas de reconhecimento, que a rigor são uma das formas de recompensa não financeira, por sua vez visam reforçar comportamentos valorosos e esforços excepcionais. Sendo fatores de sucesso destes programas o enquadramento nas condições econômicas da empresa, o alinhamento às estratégias de negócios e a sintonia com a cultura nacional e da organização, emerge-se a indagação sobre como atingir este equilíbrio e obter o melhor resultado na sua implementação.
Abstract Spanish:
Las organizaciones han recurrido cada vez más a sistemas de recompensa alineados al desempeño de los empleados con el objetivo de motivarlos a un desempeño superior. Los investigadores han buscado explicar las formas de asociación entre los sistemas de recompensa y el desempeño, así como entender su instrumentalidad. Los estudios apuntan que las recompensas financieras satisfacen factores higiénicos, presionan los costos de la organización y su impacto en la motivación de los empleados a corto plazo. Con respecto a las recompensas no financieras, afirman ser complemento de las primeras, son más adoptadas en ambientes con restricciones presupuestarias y factor de elección de un empleado cuando dos empresas ofrecen el mismo programa de remuneración. Los programas de reconocimiento, que en rigor son una de las formas de recompensa no financiera, a su vez tienen por objeto reforzar comportamientos valiosos y esfuerzos excepcionales. Siendo factores de éxito de estos programas el encuadramiento en las condiciones económicas de la empresa, la alineación a las estrategias de negocios y la sintonía con la cultura nacional y de la organización, se emerge la indagación sobre cómo alcanzar este equilibrio y obtener el mejor resultado en su implementación.
ABNT Citation:
NONAKA, T. T.; REIS NETO, M. T.; TOGASHI, F. E. Fatores Relevantes na Implementação de Recompensas não Financeiras e Programas de Reconhecimento . Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, v. 7, n. 3, p. 247-263, 2017.
APA Citation:
Nonaka, T. T., Reis Neto, M. T., & Togashi, F. E. (2017). Fatores Relevantes na Implementação de Recompensas não Financeiras e Programas de Reconhecimento . Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, 7(3), 247-263.
Permalink:
https://www.spell.org.br/documentos/ver/46575/relevant-factors-in-the-implementation-of-non-financial-rewards-and-recognition-programs--/i/en
References:
ALLEN, R. S.; KILMANN, R. H. Aligning reward practices in support of Total Quality Management. Business Horizons, v. 44, n. 3, p. 77-84, 2001.
ARMSTRONG, M. Recognition schemes. In: A handbook of employee reward management and practice. 2ª ed. Londres: Kogan Page, 2007.
BALLENTINE, A.; MCKENZIE, N.; WYSOCKI, A.; KEPNER, K. The role of monetary and non-monetary incentives in the workplace as influenced by career stage. Disponível em:
. Acesso em 16.03.2015.
BONILLA, M. A. M.; VAZ, C. R.; SELIG, P. M. Indicadores de desempenho em recompensas monetárias e não-monetárias: seleção de um referencial teórico de pesquisa e análise bibliométrica. In: VIII Congresso Nacional de Excelência em Gestão, 2012, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: CNEG, 2012.
BOYNE, G.; HOOD, C. Incentives: new research on and old problem. Journal of Public Administration Research and Theory, v. 20, p. i177-i180, 2010.
CÂMARA, P. Os sistemas de recompensas e a gestão estratégica de recursos humanos. 2ª ed. Lisboa: Dom Quixote, 2000.
CHIANG, F. F. T.; BIRTCH, T. A. The Performance Implications of Financial and NonFinancial Rewards: An Asian Nordic Comparison. Journal of Management Studies, v. 49, n. 3, p. 538-570, may. 2012.
CHILD, J. Organizar para o aprendizado. In: Organização: Princípios e Práticas Contemporâneos. São Paulo: Ed. Saraiva, 2012.
EISENHARDT, K. M. Agency theory: an assessment and review. The Academy of Management Review, v. 14, n. 1, p. 57-74, 1989.
GOMES, D. F. N.; AMORIM, M. C. S. Liderança e programas de recompensas: limites e possibilidades. Revista de Negócios, v. 13, n. 3, p. 26-36, jul/set. 2008.
HR FOCUS. What reward, recognition program awards are the most valuable? Business Source Elite, v. 89, n. 1, p. S1-S4, jan. 2012.
IIE SOLUTIONS. Non-financial rewards motivate and drive team performance. Business Source Elite, v. 28, n. 3, p. 6, mar. 1996.
JENSEN, D.; MCMULLEN, T.; STARK, M. Recognition: The most meaningful reward? The manager’s guide to rewards. New York: Amacon, 2007.
KANUNGO, R. N.; HARTWICK, J. An alternative to intrinsic-extrinsic dichotomy of work rewards. Journal of Management, v. 13, n. 4, p. 751-766, 1987.
KOHN, A. Why incentive plans cannot work? Harward Business Review, sep/nov. 1993.
LONG, R.J.; SHIELDS, J. L. From pay to praise?Non-cash employee recognition in Canadian and Australian firms. The International Journal of Human Resource Management, v. 21, n. 8, p. 1145-1172, jun. 2010.
NELSON, B. A revolução do reconhecimento. 1501 maneiras de premiar seus colaboradores. Rio de Janeiro: Sextante, 2014.
NELSON, B. Incentives for all generations. Disponível em: . Acesso em: 17.03.2015.
REIS NETO, M. T.; MARQUES, A. L. A satisfação dos profissionais de informática com os fatores motivacionais: Um estudo sobre expectativas e percepções. In: Congresso Anual de Tecnologia de Informação – CATI, São Paulo. Anais... São Paulo: EAESP FGV, 2004.
RESH, R. The difference between incentives and rewards. Disponível em: . Acesso em: 16.04.2015.
ROSE, M. Recognizing Performance: Non-Cash rewards. Chartered Institute of Personnel and Development. London, 2001.
SCHIEHLL, E.; MORISSETTE, R. Motivation, measurement and rewards from a performance evaluation perspective. RAC, v. 4, n. 3, p. 07-24, 2000.
SONAWANE, P. Non-monetary Rewards: Employee Choices & Organizational Practices. The Indian Journal of Industrial Relations, v. 44, n. 2, p. 256-271, 2008.
STEIL, A. V.; GARCIA, C. E.; FARSEN, T. C.; BONILLA, M. A. Estado da arte sobre recompensas em organizações no Brasil: uma análise bibliométrica da literatura nacional de 2000-2011. Revista Psicologia, v. 14, n. 14, 2014.
WAH, L. Pay design influences company performance. Management Review, v. 89, n. 3, p. 8, 2000.
YACONI, L. L. Cross-cultural role expectations in nine European country-units of a multinational enterprise. Journal of Management Studies, v. 38, n. 8, p. 1187-1215, dec. 2001.