Título Inglês:
Student as customer and as product: perceptions and preferences of undergraduate business students
Resumo:
O artigo foi desenvolvido com o objetivo de analisar as percepções e as preferências de estudantes de cursos da área de negócios em relação à orientação das instituições para o aluno como um cliente ou o aluno como um produto. Foi desenvolvida uma revisão de literatura, a partir da qual foram formuladas quatro hipóteses de pesquisa. Assim, foi realizado um estudo de campo com dados coletados junto a 169 estudantes de instituições de ensino superior, públicas e privadas, nas cidades de Fortaleza, Juazeiro do Norte e Crato (estado do Ceará). Os dados foram avaliados por meio de análise descritiva, comparação de médias, e análise de correlação. Observou-se principalmente que: (1) estudantes de instituições privadas percebem maior orientação para o cliente do que estudantes de instituições públicas; (2) não há diferença de percepção de orientação para o produto nos dois tipos de instituição; (3) em geral, os estudantes têm uma maior preferência por uma orientação para o cliente, em comparação a uma orientação para o produto; (4) as preferências são independentes das orientações pessoais do aluno (para o emprego, para o aprendizado, ou sua indecisão). Os resultados trazem informações relevantes para professores e gestores de cursos e de instituições, que podem planejar melhor as ações de motivação e formação dos alunos.
Resumo Inglês:
The article was developed in order to analyze the perceptions and preferences of business students in relation to the orientation of institutions for student as costumers or products. It developed a literature review, which were formulated four research hypotheses. It was carried out a field study with data collected from 169 students in higher education institutions, public and private, in the cities of Fortaleza, Juazeiro and Crato (all at State of Ceara). Data were analyzed using descriptive analysis, mean comparison and correlationanalysis. Results showed that: (1) students from private institutions perceive greater customer orientation than students from public institutions, (2) there is no difference in perception of orientation for product in both types of institution, (3) in general, students have a greater preference for a customer orientation, compared to a product orientation, (4) the preferences are independent of the personal guidance of the student (for employment, for learning, or indecision). The results provide relevant information for professors, coordinators and managers of institutions and courses, that can better plan the actions of motivation and formation of students.
Citação ABNT:
COSTA, F. J.; SOUSA FILHO, J. M.; LÔBO, R. J. S. Aluno como cliente e como produto: percepções e preferências dos alunos de ensino superior da área de negócios. Revista de Negócios, v. 16, n. 4, p. 91-106, 2011.
Citação APA:
Costa, F. J., Sousa Filho, J. M., & Lôbo, R. J. S. (2011). Aluno como cliente e como produto: percepções e preferências dos alunos de ensino superior da área de negócios. Revista de Negócios, 16(4), 91-106.
Link Permanente:
https://www.spell.org.br/documentos/ver/5705/aluno-como-cliente-e-como-produto--percepcoes-e-preferencias-dos-alunos-de-ensino-superior-da-area-de-negocios/i/pt-br
Referências:
BAGOZZI, R. P.; EDWARDS, J. R. A general approach for representing constructs in organizational research.Organizational Research Methods, v. 1, n. 1, p. 45-87, 1998.
BAY, D.; DANIEL, H. The student is not the customer: an alternative perspective. Journal of Marketing for Higher Education, v. 11, n. 1, p. 1-19, 2001.
CLAYSON, D.; HALEY, D. Marketing models in education: students as costumers, products or partners. Marketing Education Review, v. 15, n.1, p. 02-10, 2005.
COLFF, L. A new paradigm for business education: the role of the business educator and business school. Management Decision, v. 45, n. 3, p. 499-507, 2004.
EMERY, C.; KRAMER, T.; TIAN, R. Customer versus products: adopting an effective approach to business students. Quality Assurance in Education, v. 9, n. 2, p. 110-115, 2001.
FRANZ, R. Whatever you do, don’t treat your students like customers! Journal of Management Education, v. 22, n. 1, p. 63-69, 1998.
GIL, A. C. Métodos e técnicas em pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2006.
GOSLING, J.; MINTZBERG, H. The education of practicing managers. Sloan Management Review, p. 19-22, Summer, 2004.
HAIGHT, G. T.; KWONG, K. K. Future of the MBA in China. Business Forum, v. 24, n. 1, p. 33-36, 2001.
HAIR, J. F.; ANDERSON, R. E.; TATHAM, R. L. BLACK, W. C. Análise multivariada de dados. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
HULME, V. A. The MBA boom. The China Business Review. p. 24-36 Jan-Feb, 2004.
MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 6. ed. São Paulo: Bookman, 2006
OBERMILLER, C.; FLEENOR, P.; RAVEN, P. Students as costumers or products: perceptions and preferences of faculty and students. Marketing Education Review, v. 15, n. 2, p. 27-36, 2005.
OKAZAKI, L. I. W. MBA education in Japan: its current state and future direction. Journal of Management Development, v. 20, n. 3, p. 197-234, 2001.
PATON, R. A. Developing businesses and people: an MBA solution? Journal of Management Development, v. 20, n. 3, p. 235-244, 2001.
PFEFFER, J.; FONG, C. T. The business schools “business”: some lessons from US experience. Journal of Management Studies, v. 41, n. 8, p. 1501-1520, 2004.
PRINCE, C.; STEWART, J. The dynamics of the corporate education market and the role of business schools. Journal of Management Development, v. 19, n. 3, p. 207-219, 2000.
REINERT, J. N.; REINERT, C. Estudante não é cliente: é parceiro. Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária na América do Sul– CIGUAS, 4, Florianópolis, 2004. Anais... Florianópolis: CIGUAS, 2004.
RUSHTON, J. P.; BRAINERD, C. J.; PRESSLEY, M. Behavioral development and construct validity: the principle of aggregation. Psychological Bulletin, v. 94, n. 1, p. 18-38, 1983.
SCOTT, S. V. The academic as service provider: is the customer ‘always right’? Journal of Higher Education Policy and Management, v. 21, n. 2, p. 193-202, 1999.
TAY, A. Management’s perception of MBA graduates inMalaysia. Journal of Management Development, v. 20, n. 3, p. 258-274, 2001.