Título Inglês:
A study on the use of andragogy in post-graduation education in Administration
Título Espanhol:
Un estudio sobre la utilización de andragogía en la enseñanza de postgrado en Administración
Resumo:
A andragogia uma abordagem de ensino com foco no público adulto, vem ganhando significativa importância nos últimos 40 anos, a partir do crescimento do número de adultos que estão retornando às salas de aula. A necessidade de tal abordagem de ensino advém da premissa de que adultos e crianças aprendem de formas diferentes. O presente estudo situa-se no campo do ensino em Administração e tem como linha teórica a andragogia como forma de ensino. O principal objetivo é identificar a percepção de alunos dos cursos de pós-graduação stricto sensu em Administração mais bem avaliados no estado de São Paulo quanto à utilização da andragogia. O estudo possui enfoque quantitativo e é do tipo exploratório. O tratamento dos dados foi realizado por meio de estatística descritiva e por meio da técnica multivariada de Análise Fatorial, a partir de 139 respostas válidas. A pesquisa foi aplicada no curso de pós-graduação em Administração stricto sensu da Faculdade de Economia Administração e Contabilidade da Escola de São Paulo (FEA-USP) e da Escola de Administração de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EAESP -FGV). Dentre os principais resultados, foi possível identificar quatro dos seis elementos do processo de andragogia propostos pela literatura. Os alunos percebem a emergência de um processo de preparação, de estabelecimento de clima colaborativo, de estabelecimento de objetivos e de avaliação contínua da aprendizagem. Por outro lado, não percebem o uso de técnicas experienciais de aprendizagem nas escolas. Também ressalta, na percepção do uso da andragogia, a influência do nível acadêmico; todavia, idade e experiência prévia como professor não resultaram em diferenças significativas nessa percepção.
Resumo Inglês:
Andragogy, a teaching approach focused on adult audience, has gained significant importance in the last 40 years, due to the growing number of adults who are returning the classroom. The need for such teach ing approach comes from the premise that adults learn in different ways. The present study lies in the field of education in Administration and has the andragogy theoretical line as a way of teaching. The main purpose is to identify the perception of students of stricto sensu post-graduation Administration schools best evaluated in the state of São Paulo concerning the use of andragogy. The study has a quantitative focus and is exploratory. Data analysis was performed using descriptive statistics and through multivariate Factor Analysis technique, based on 139 valid responses. The survey was carried out in the stricto sensu post - graduation courses in Administration of the School of Economics Administration and Accounting of the University of São Paulo (FEA-USP) and the School of Business Administration of Fundação Getúlio Vargas (EAESP-FGV). Among the main results, it was possible to identify four of the six elements of the andragogy process proposed in literature. The students realize that there is the emergence of a preparation process, the establishment of a collaborative climate, the establishment of goals and continuous assessment of learning. On the other hand, they do not perceive the use of experiential learning techniques in the schools. The study also shows, in the perception of the use of andragogy, the influence of academic level; however, age and previous experience as a teacher did not result in significant differences in this perception.
Resumo Espanhol:
La andragogía, un abordaje de enseñanza con foco en el público adulto, ha ganado significativa importancia en los últimos 40 años, a partir del crecimiento del número de adultos que están retornando a las salas de aula. La necesidad de tal abordaje de enseñanza nace de la premisa de que adultos y niños aprenden de formas diferentes. El presente estudio se sitúa en el campo de la enseñanza en Administración y tiene como línea teórica la andragogía como forma de enseñanza. El principal objetivo es identificar la percepción de alumnos de los cursos de postgrado stricto sensu en Administración mejor valorados en el estado de São Paulo sobre la utilización de la andragogía. El estudio posee enfoque cuantitativo y es del tipo exploratorio. El tratamiento de los datos fue realizado mediante estadística descriptiva y por medio de la técnica multivariada de Análisis Factorial, a partir de 139 respuestas válidas. La investigación fue aplicada en el curso de postgrado en Administración stricto sensu de la Facultad de Economía Administración y Contabilidad de la Escuela de São Paulo (FEA-USP) y de la Escuela de Administración de Empresas de la Fundación Getúlio Vargas (EAESP-FGV). Entre los principales resultados, fue posible identificar cuatro de los seis elementos del proceso de andragogía propuestos por la literatura. Los alumnos perciben la emergencia de un proceso de preparación, de establecimiento de clima colaborativo, de establecimiento de objetivos y de evaluación continua del aprendizaje. Por otro lado, no perciben el uso de técnicas experienciales de aprendizaje en las escuelas. También resalta, en la percepción del uso de la andragogía, la influencia del nivel académico; sin embargo, edad y experiencia previa como profesor no resultaron en diferencias significativas en esa percepción
Citação ABNT:
SHINODA, A. C. M.; TUMELERO, C.; MERINO, M. H.; DANESE, A. M.; CARNAÚBA, A. A. C.; MARINHO, B. L. Um estudo sobre a utilização de andragogia no ensino de pós-graduação em Administração. REGE - Revista de Gestão, v. 21, n. 4, p. 507-523, 2014.
Citação APA:
Shinoda, A. C. M., Tumelero, C., Merino, M. H., Danese, A. M., Carnaúba, A. A. C., & Marinho, B. L. (2014). Um estudo sobre a utilização de andragogia no ensino de pós-graduação em Administração. REGE - Revista de Gestão, 21(4), 507-523.
Link Permanente:
https://www.spell.org.br/documentos/ver/34331/um-estudo-sobre-a-utilizacao-de-andragogia-no-ensino-de-pos-graduacao-em-administracao/i/pt-br
Referências:
ASHLEY-BAISDEN, D. The effects of age in adult learner's preferences for instructional delivery. Denver: The University of Denver, 2001.
CAPES. Ferramenta de dados georreferencial – GEOCAPES. Disponível em: . Acesso em: 17 jul. 2010a.
CAPES. Relação de Cursos Recomendados e Reconhecidos. Disponível em: . Acesso em: 17 jul. 2010b.
CHRISTIAN, A. C. A comparative study of the andragogical-pedagogical orientation of military and civilian personnel. Oklahoma: Oklahoma State University, 1982.
CONNER, M. L. “Andragoy and Pedagogy”. Disponível em . Acesso em 1 jul. 2010.
CONTI, G. Principles of Adult Learning Scale: an instrument for measuring teacher behavior related to the collaborative teaching-learning mode. Dekalb: Northern Illinois University, 1978.
COSTELLO, A. B.; OSBORNE, J. W. Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most of your analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, v. 10, n.7, p. 1-9, 2005.
DAVENPORT, J.; DAVENPORT, J. A chronology and analysis of the andragogy debate. Adult Education Quarterly, v. 35, n. 3, p. 152159, 1985. .
DEAQUINO, C. T. E. Como Aprender: andragogia e as habilidades de aprendizagem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
FORREST III, S. P.; PETERSON, T. O. It’s Called Andragogy. Academy of Management Learning & Education, v. 5, n. 1, p. 113-122, 2006. .
GIBB, J. R. Learning theory in Adult Education.In: KNOWLES, M. S. (Org.) Handbook of Adult Education in United States. Washington: Adult Education Association of the USA, 1960.
GIL ,A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.
HADLEY, H. Development of an instrument to determine adult educator's orientation: andragogical or pedagogical. Boston: Boston University School of Education, 1975.
HAIR, JR. J. E. et al. Analisis multivariate. 5. ed. Madrid: Prentice May Iberia, 1999.
HOLTON III, E. F.; WILSON, L. S.; BATES, R. Toward development of a generalized instrument to measure andragogy. Human Resource Development Quarterly, v. 20, n. 2, p., 2009.
HOULE, C.O. The Design of education. San Fracisco: Jossey-Bass, 1972.
IBGE. Síntese de Indicadores da PNAD – Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. Disponível em: . Acesso em: 17 jul. 2010.
KERWIN, M. The relationship of selected factors to the educational orientation of andragogically and pedagogically oriented educators teaching in four of North Carolina's two year college. Raleigh: North Carolina State University, 1979.
KNOWLES, M. S. Designs for Adult Learning. Alexandria. American Society for Training and Development, 1995.
KNOWLES, M. S.; HOLTON III, E. F.; SWANSON, R. A. Aprendizagem de Resultados: uma abordagem prática para aumentar a efetividade da educação corporativa. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.
KNOWLES, M. S. The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy. Engewood Cliff. New Jersey: Cambridge, 1980.
KOLB, D. Experiential Learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1984.
LESNIAK, S. Active Learning and other teaching activities as perceived by part-time faculty and students in a professional degree program designed for adult learners. La Verne: University of La Verne, 1995.
LINDEMAN, E. The Meaning of Adult Education. Nova York: New Republic, 1926.
MALHOTRA, N. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
MALLINCKRODT, B.; WANG, C. H. Quantitative methods for verifying semantic equivalence of translated research instruments: A Chinese version of the experiences in close relationships scale. Journal of Counseling Psychology, v. 51, n. 3, p. 368-379, 2004. .
MCCOLIN, E. Faculty and student perceptions of teaching styles: do teaching styles differ for traditional and nontraditional students? Mississipi: University of Southern Mississipi, 1998.
MCGREGOR, D. The Human Side of Enterprise. New York: McGraw Hill, 1960.
MERRIAM, S. B.; CAFFARELLA, R. S. Learning in adulthood: a comprehensive guide. 2nd ed. San Francisco: Jossey-Bass, 1999.
PERRIN, A. The fit between Adult Learner Preferences and the theory of Malcom Knowles. Kansas: University of Kansas, 2000.
PINHEIRO, S. Perceptions versus preferences: adult international students teaching-learning experiences in an american university. Michigan: Michigan State University, 1999.
SAMPIERI R. H.; COLLADO C. F.; LUCIO P. B. Metodologia de pesquisa. 3. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2006.
SUANMALI, C. The core competencies of andragogy. Columbia: Columbia University Teachers College, 1981.
TRIPODI, T.; FELLIN, P.; MEYER, H. Análise da pesquisa social. Rio de Janeiro: F. Alves, 1975.
WILSON, L. A test of andragogy in a postsecondary educational setting. Dissetation (Ph. D) ̶ The School of Human Resource Education and Workforce Development Graduate Faculty of the Louisiana State University and Agricultural and Mechanical College, Louisiania, 2005.
ZMEYOV, S. Andragogy: origins, developments and trends. International Review of Education, v. 44, n. 1, p. 103-108, 1998. .