A study of actions for spreading and consolidating the social balance in Brazil Other Languages

ID:
1837
Abstract:
The social balance, also known as sustainability reports or social responsibility report is a statement which aims to highlight, as transparent as possible, economic and social information, the performance of the companies or entities, to its various stakeholders. In Brazil the number of publications of the social balance is growing, yet it still is a statement not required but encouraged. Taking into account these aspects, the research in question was intended to highlight the actions that arose in recent decades with the intent to promote and consolidate the social balance in Brazil. The developed research can be classified according to its purpose as a descriptive longitudinal, as identified, described and analyzed the actions taken since the 1990s in Brazil. Are presented as the main research resources the publications in books, theses, monographs, laws, technical regulations, spare publications and internet. As a result, we present a synthetic model of the social indicators of the Brazilian Institute of Social and Economic Analyses (Ibase) and its relationship with the main areas of study that statement his line to the precepts of the Law amending the Law 11.638/07 of S/As (Law 6.404/76) and Brazilian Accounting Standard (NBC T 15) in addition to its primary users. Finally, it was found that the social balance, since it developed in a transparent manner, can provide information for decision making of the companies in the social field. Moreover, can constitute a tool to implement corporate strategy to be considered a management report complementary to the accounting informations.
ABNT Citation:
LANA, C. A. M.; BERNARDO, D. C. D. R.; NAZARETH, L. G. C.; MENDONÇA, F. M. Um estudo das ações para divulgar e consolidar o balanço social no Brasil. Revista Gestão Organizacional, v. 4, n. 2, art. 8, p. 311-329, 2011.
APA Citation:
Lana, C. A. M., Bernardo, D. C. D. R., Nazareth, L. G. C., & Mendonça, F. M. (2011). Um estudo das ações para divulgar e consolidar o balanço social no Brasil. Revista Gestão Organizacional, 4(2), 311-329.
Permalink:
https://www.spell.org.br/documentos/ver/1837/a-study-of-actions-for-spreading-and-consolidating-the-social-balance-in-brazil/i/en
Document type:
Artigo
Language:
Português
References:
ASHLEY, P. A. (Coord.). Ética e responsabilidade social nos negócios. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2005.

BELAL, A. R. A study of corporate social disclosures in Bangladesh. Managerial Auditing Journal, v. 16, n. 5, p. 274-289, 2001.

BORGER. F. G. Responsabilidade social: efeitos da atuação social na dinâmica empresarial. 2001. 254 f. Tese (Doutorado em Administração). Faculdade de Economia e Administração, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

BRASIL. Lei n° 11638, de 28 de dezembro de 2007. Disponível em: . Acesso em: 10 jan. 2011. 2007

CAPPELLIN, P.; GIULIANI, G. M. Compromisso social no mundo dos negócios. In: Boletim do Ibase Orçamento e Democracia. n. 11, fev. 1999

CARROL, A. B. Corporate social responsibility: evolution of a definitional construct. Business & Society, v. 38, n. 3, p. 268-295, 1999.

CARROL, A. B. The four faces of corporate citizenship. Business and Society Review, v. 100, p. 1-7, 1998.

CARROL, A. B. The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organization stakeholders. Business Horizons, v. 34, n. 4, p. 39-48, July/Aug. 1991.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

COCHRAN, P. L.; WARTICK, S. L. The evolution od the corporate social performance model. Academy of Management Review, v. 10, n. 4, p. 758-769, 1985.

CONSELHO FEDERAL DE CONTABILIDADE. Resolução CFC nº 1.003/04. Aprova a NBC T 15 – Informações de Natureza Social e Ambiental. 2004.

DAVID, A. R.; OTT, E. Balanço Social: uma análise das informações evidenciadas pelas empresas. In: XXVII EnANPAD, 2003, Atibaia. Anais... Atibaia, 2003.

DE LUCA, M. M. M. Demonstração do Valor Adicionado: do cálculo da riqueza criada pela empresa ao valor do PIB. São Paulo: Atlas, 1998.

DEMO, P. Metodologia científica em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1981.

DUARTE, G. D.; DIAS, J. M. Responsabilidade social: a empresa hoje. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1985.

FERREL, L.; FERREL, O. C.; FRAEDRICH J. Ética empresarial: dilemas, tomadas de decisão e casos. Rio de Janeiro: Reichmann & Affonso, 2001.

FRIEDMAN, M. Capitalism and freedom. Chicago: University of Chicago, 1962.

FUNDAÇÃO INSTITUTO DE PESQUISAS CONTÁBEIS, ATUARIAIS E FINANCEIRAS FIPECAFI. Manual de Contabilidade das Sociedades Por Ações: aplicável às demais sociedades. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GARCIA, J. O negócio do social. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1991.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. In: RAE Revista de Administração de Empresas. São Paulo: v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.

INSTITUTO BRASILEIRO DE ANÁLISES SOCIAIS E ECONÔMICAS IBASE. Balanço Social. Disponível em: . Acesso em: 12 dez.2010.

INSTITUTO ETHOS DE EMPRESAS E RESPONSABILIDADE SOCIAL. Indicadores Ethos de Responsabilidade Social. Disponível em: . Acesso em: 06 jan.2011.

KROETZ, C. E. S. Balanço Social: Teoria e Prática. São Paulo: Atlas, 2000.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 3 ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

MARTINS, C. M. F.; BERNARDO, D. C. R.; MADEIRA, G. J. Origem e Evolução do Balanço Social no Brasil. Contabilidade Vista & Revista, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 105-116, 2002.

MELO NETO, F. P.; FROES, C. Responsabilidade social e cidadania empresarial: a administração do terceiro setor. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1999.

MURTHY, V. Corporate Social Disclosure Practices of Top Software Firms in India. Global Business Review, v. 9, n. 2, p. 173-188, 2008.

OLIVEIRA, J. A. P. Empresas na Sociedade: Sustentabilidade e Responsabilidade Social. Rio de Janeiro: Campus, 2008.

PESQUEUX, Y. Filosofia e organizações. Tradução de Marcela Vieira. São Paulo: Cengage Learning, 2008. (Coleção Debates em Administração).

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1989.

ROESCH, S. M. A. Projetos de Estágio e de Pesquisa em Administração. São Paulo: Atlas, 1999.

SANTOS, A. Demonstração do Valor Adicionado: Como elaborar e analisar a DVA. São Paulo: Atlas, 2003.

SILVA, C. A. T.; FREIRE, F. S. (Orgs.). Balanço social: Teoria e Prática. São Paulo: Atlas, 2001.

SOUZA, H. Mensagem do Betinho. Disponível em: . Acesso em: 11 out.2010. 1990.

SROUR, R. H. Ética empresarial: posturas responsáveis nos negócios, na política e nas relações pessoais. Rio de Janeiro: Campus, 2000.

SUCUPIRA, J. A. Responsabilidade Social das Empresas. Boletim do Ibase Orçamento e Democracia, n. 9, jun. 1999.

TENÓRIO, F. G. Responsabilidade Social: Teoria e Prática. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

TINOCO, J. E. P. Balanço social: uma abordagem da transparência e da responsabilidade pública das organizações. São Paulo: Atlas, 2001.

TINOCO, J. E. P. Balanço social: uma abordagem sócio-econômico da contabilidade. 1984. Dissertação (Mestrado em Contabilidade e Controladoria) Faculdade de Economia e Administração, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1984.

TORRES, C. Responsabilidade social das empresas e balanço social no Brasil. In: SILVA, C. A. T.; FREIRE, F. S. (Org.). Balanço Social: teoria e prática. São Paulo: Atlas, 2001.