Título Inglês:
Measure of Creativity and Innovation: Evidence of Validity in the Brazilian Context
Resumo:
O artigo tem o objetivo de explorar as evidências de validade da Medida de Fatores de Criatividade e Inovação Organizacional (FINO) em uma amostra brasileira e averiguar o poder preditivo dos fatores individuais, grupais e organizacionais na percepção de inovação na organização. Evidências de validade do inventário foram encontradas em estudo anterior com trabalhadores do País Vasco e países Latino-americanos. Participaram do estudo tipo survey 265 trabalhadores de diversas organizações. Foram realizadas análise fatorial confirmatória (AFC) e análise de regressão linear com variáveis observáveis por modelagens de equações estruturais. Os resultados da AFC apontam que o modelo de melhor ajuste é o de oito fatores correlacionados. A regressão linear sugere que os fatores Características do Trabalho, Liderança e Traços Pessoais Pró-Criatividade e Inovação predizem a percepção de inovação na organização.
Resumo Inglês:
The main objective of this article is to explore the validity of the Factors of Creativity and Organizational Innovation (FINO) Measure in a Brazilian sample and ascertain the predictive power of individual, group, and organizational factors in relation to the perceived innovation in the organization. Evidence of the validity of this measure was previously found with workers in the Basque Country and in Latin-American countries. A total of 265 workers from various organizations participated in this survey study. Confirmatory factor analysis (CFA) and linear regression analysis with observable variables were performed by means of structural equation modeling. The CFA results indicate that the model with the best fit has eight correlated factors. The regression analysis suggests that the factors Work Characteristics, Leadership, and Personal Traits for Creativity and Innovation predict the perception of innovation in the organization.
Citação ABNT:
GONDIM, S. M. G.; TECHIO, E.; LOIOLA, E.; CARIAS, I. A.; COLMAN, K.; COSTA, S.; PÁEZ, D.; SÁNCHEZ, F. Measure of Creativity and Innovation: Evidence of Validity in the Brazilian Context. Revista de Administração da UFSM, v. 13, n. 1, p. 104-124, 2020.
Citação APA:
Gondim, S. M. G., Techio, E., Loiola, E., Carias, I. A., Colman, K., Costa, S., Páez, D., & Sánchez, F. (2020). Measure of Creativity and Innovation: Evidence of Validity in the Brazilian Context. Revista de Administração da UFSM, 13(1), 104-124.
DOI:
http://dx.doi.org/10.5902/1983465929169
Link Permanente:
https://www.spell.org.br/documentos/ver/56951/medida-de-criatividade-e-inovacao--evidencias-de-validade-no-contexto-brasileiro/i/pt-br
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