Use of strategic planning as a tool management in small business Other Languages

ID:
11637
Abstract:
Strategic planning is considered an effective method of business management for this reason the present study was conducted in a city in the interior of Rio Grande do Sul. This is a quantitative study. The population was composed of the companies that have entries at the Chamber of Retail Leaders of Cruz Alta, Rio Grande do Sul. The findings of the survey aimed at verify: how strategic planning is used in small businesses, the importance of using of guiding strategies for small businesses; benefits which in the view of managers are due to the use of strategic actions and what difficulties or inability to use strategic actions. Of the 93 questionnaires analyzed it can be seen that 38.645% corresponds to the factor related management features of small business, where companies do not make use of strategic planning for not knowing your technique, still claiming that the small business need for this training to qualify their employees. Even so, one can realize that companies perform some of the steps of strategic planning in an informal way.
ABNT Citation:
ALVES, J. N.; SILVA, T. B.; TAVARES, C. E. M.; DAL-SOTO, F. A utilização do planejamento estratégico como ferramenta de gestão na pequena empresa. Revista da Micro e Pequena Empresa, v. 7, n. 2, p. 80-100, 2013.
APA Citation:
Alves, J. N., Silva, T. B., Tavares, C. E. M., & Dal-soto, F. (2013). A utilização do planejamento estratégico como ferramenta de gestão na pequena empresa. Revista da Micro e Pequena Empresa, 7(2), 80-100.
Permalink:
https://www.spell.org.br/documentos/ver/11637/use-of-strategic-planning-as-a-tool-management-in-small-business/i/en
Document type:
Artigo
Language:
Português
References:
AAKER, D.; KUMAR, V.; DAY, G. Essentials of Marketing Research. New York: Wiley. p. 2001.

ALDAY, H.E.C. Planejamento Estratégico Dentro do Conceito de Administração Estratégica. Revista FAE, Curitiba, v.3, n.2, p.9-16, maio/ago. 2000.

ALMEIDA, M. I. R. Desenvolvimento de um modelo de planejamento estratégico para grupos de pequenas e médias empresas. 196f. Tese (Doutorado em Administração de Empresas) – Faculdade de Estudos Administrativos, Universidade de São Paulo, São Paulo,1994.

BABBIE, E. Métodos de pesquisa de survey. Belo Horizonte: UFMG v. n., p. 57-76, 1999.

BEDÊ, M. A. (coord). Onde estão as Micro e Pequenas Empresas no Brasil. 1ª ed. São Paulo: SEBRAE, 2006.

CAVALCANTE, E.M.C. O Planejamento de Micro e Pequenas Empresas Comerciais por Meio da Atuação da Controladoria. 2010, 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Monografia) – Faculdade Lourenço Filho, Fortaleza-CE, 2010.

COELHO, J. M.; SOUZA, M. C. A. F. A Importância do Planejamento Estratégico para as Empresas de Pequeno Porte. In: Anais... IV Congresso Brasileiro de gestão Estratégica de Custos. São Paulo, SP, 1999.

CONTADOR, J. C. Campos e armas da competição: novo modelo de estratégia. São Paulo: Sant Paul, 2008, 608 p.

CORRAR, L. J.; PAULO, E.; DIAS FILHO, J. M. Análise multivariada: para os cursos de administração, ciências contábeis e economia. São Paulo: Atlas, p. 280-323, 2007.

COSTA, A. F. et al. A Utilização do Planejamento Estratégico na Gestão de Pequenas e Médias Empresas. Trabalho de Conclusão de Curso. FEAD – Minas. Belo Horizonte. 2005.

DILLON, W. R.; GOLDSTEIN, M. Multivariate analysis: methods and applications: John Wiley & Sons New York. 1984.

EISENHARDT, K. M. Making fast strategic decisions in high-velocity environments. The Academy of Management Journal v. 32 n. 3, p. 543-576, 1989.

FINK, A.; KOSECOFF, J. How to conduct surveys: A step-by-step guide. Beverly Hills, CA: Sage Publication. 1998.

FISCHMANN, A. A.; ALMEIDA, M.I.R. Planejamento Estratégico na Prática. São Paulo, Atlas, 1991.

FORZA, C. Survey research in operations management: a process-based perspective. International Journal of Operations & Production Management v. 22 n. 2, p. 152-194, 2002.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GOLDE, R.A. Planejamento Prático para Pequenas Empresas. Coleção Harvard de Administração. Nova Cultura, v.9, São Paulo, 1986.

KOTLER, P. Administração de marketing. São Paulo : Atlas, 1975.

LATIF, S. A. A análise fatorial auxiliando a resolução de um problema real de pesquisa de marketing. Caderno de Pesquisas em Administração, p. 1-10, 1994.

LOURENÇO, D.F.C. A falta de planejamento como fator determinante para a não sobrevivência da micro e pequena empresa brasileira. Técnicas de planejamento para as micros e pequenas empresas brasileiras. 2005/2006, 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Instituto Nacional de Pós Graduação, Curso de Controladoria e Administração Financeira, Universidade Castelo Branco, São Jose dos Campos – SP, 2005/2006.

MACHADO, S.D. Filosofia Institucional: Missão – Visão – Valores do sistema de bibliotecas da universidade federal do Rio Grande do Sul. Trabalho de conclusão de curso (Especialização) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2009.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação. Grupo A, 2006.

MEGGINSON, L. C.; MOSLEY, D. C.; PIETRI JUNIOR, H. P. Administração: conceitos e aplicações. São Paulo, Harbra Ltda, 1986.

MIGLIATO, A.L.T. Planejamento Estratégico Situacional Aplicado a Pequena Empresa: Estudo Comparativo de Casos Aplicado a Empresas do Setor de Serviço Hoteleiro da Região de Brotas-SP. 2004, 223 f. Dissertação (Mestrado Engenharia da Produção) – Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2004.

MIGLIOLI, A. M. Tomada de Decisão na Pequena Empresa: estudo multi caso sobre a utilização de ferramentas informatizadas de apoio à decisão. 2006, 100 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção) – Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2006.

OLIVEIRA, A.S.L. Os Conceitos de Missão, Visão e Valores como parte Essencial no Desenvolvimento dos Colaboradores Focando em Resultados de Longo Prazo. Trabalho de Conclusão de Curso (MBA) – Centro Universitário UNA, Belo Horizonte, MG, 2009.

OLIVEIRA, D. P. R. Planejamento estratégico: conceitos, metodologia e práticas – 12. ed. – São Paulo: Atlas, 1998.

PINSONNEAULT, A.; KRAEMER, K. L. Survey research methodology in management information systems: an assessment. Journal of Management Information Systems v. 10 n. 2, p. 75-105, 1993.

PORTER, M. E. Vantagem competitiva: criando e sustentando um desempenho superior. Rio de Janeiro, Campus, 2002.

SCRAMIM, F.C.L; BATALHA, M.O. Planejamento Estratégico em Pequena Industria: Metodologia, Aplicação e Resultados. Disponível em:< www.abepro.org.br/biblioteca/ENEGEP1997_T5115.PDF>. Acessado em: mai. 2013.

SNOW, C. C.; THOMAS, J. B. Field research methods in strategic management: contributions to theory building and testing. Journal of Management Studies v. 31 n. 4, p. 457-480, 1994.

SOUZA, W. ET AL. O Planejamento Estratégico nas Micro e Pequenas Empresas. III Workshop Gestão Integrada: Riscos e Desafios. Centro Universitário Senac. São Paulo, Maio. 2007.

STONER, J.A.F.; FREEMAN, R.E. Administração. Rio de Janeiro. Prentice Hall do Brasil, 1995.

TERENCE, A.C.F.; ESCRIVÃO FILHO, E. Elaboração do planejamento estratégico: estudo e aplicação de um roteiro em pequenas empresas. Revista da Micro e Pequena Empresa, v. 1, n. 2, p. 34-50, 2011.

TERENCE, A.C.F. Planejamento Estratégico como Ferramenta Competitividade na Pequena Empresa: Desenvolvimento e Avaliação de um Roteiro Prático para o Processo de Elaboração do Planejamento. 2002, 206 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção) – Escola de Engenharia de São Carlos, Departamento de Engenharia de Produção, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2002.

THOMPSON, A.; STRICKLAND, III J. Planejamento estratégico: Elaboração, implementação e execução. São Paulo: Pioneira, 2000.

TIFFANY, P.; PETERSON, S. D. Planejamento Estratégico: o melhor roteiro para um planejamento estratégico eficaz. Rio de Janeiro, Campus, 1998.

VERGARA, S. C. Métodos de pesquisa em administração. São Paulo. 2010.

YIN, R. K. Estudo de caso: Bookman. 2005.