AAKER, D. Marcas: “brand equity” gerenciando o valor da marca. São Paulo: Negócio Editora, 1998.
ARMAN, A. P. Empreendedorismo entre mulheres negras na cidade de São Paulo. Revista de Administração do Unisal, v.5, n. 8, 2015.
BITTI, E. J. Fatores determinantes do crescimento de redes de franquia no Brasil. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, 2012.
BRUSH, C.; BRUIN, A.; WELTER, F. A gender-aware framework for women’s entrepreneurship. International Journal of Gender and Entrepreneurship, v.1, n. 1, p.8-24, 2009.
BUTTNER, E. H.; MOORE, D. P. Women's organizational exodus to entrepreneurship: selfreported motivations and correlates with success. Journal of Small Business Management, v.35, n. 1, p.34-46, 1997.
BUTTNER, E. H.; ROSEN, B. Bank loan officers' perceptions of the characteristics of men, women, and successful entrepreneurs. Journal of Business Venturing, v.3, n. 3, p.249-258, 1988.
COHEN, M.; SILVA, J. F. O impacto das decisões estratégicas no desempenho dos franqueados em fast-food: o papel do relacionamento franqueador-franqueado. Revista de Administração Contemporânea, v.4, n. 2, p.109-131, 2000.COSTA, L. S.; DE ALMEIDA, V. M. Valor da marca: teste empírico da importância das dimensões formadoras do valor da marca na perspectiva do consumidor no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Marketing, v.11, n. 2, p.43-66, 2012.COSTIN, Y. In pursuit of growth: an insight into the experience of female entrepreneurs. International Journal of Gender and Entrepreneurship, v.4, n. 2, p.108-127, 2012.
CRAMER, L., CAPPELLE, M. C., ANDRADE, Á. L., BRITO, M. J. Representações femininas da ação empreendedora: uma análise da trajetória das mulheres no mundo dos negócios. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v.1, n. 1, p.53-71, 2012.DALBORG, C.; VON FRIEDRICHS, Y.; WINCENT, J. Risk perception matters: why women’s passion may not lead to a business start-up. International Journal of Gender and Entrepreneurship, v.7, n. 1, p.87-104, 2015.
DANT, R. P.; BRUSH, C. G.; INIESTA, F. P. Participation patterns of women in franchising. Journal of Small Business Management, v.43, n. 2, p.14-28, 1996.
DAVIES, M. A.; LASSAR, W.; MANOLINS, C.; PRINCE, M.; WINSOR, R. D. A model of trust and compliance in franchise relationships. Journal of Business Venturing, v.26, n. 3, p.321-340, 2011.
EDDLESTON, K.; POWELL G. The role of gender identity in explaining sex diferences in business owner’s career satisficer preferences. Journal of Business Venturing, v.23, n. 2, p.244-256, 2008.
FERRAZ GOMES, A.; SANTANA, W. G. ARAÚJO, U. P.; MARTINS, C. M. Empreendedorismo Feminino como Sujeito de Pesquisa. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, v.16, n. 51, 2014.FERREIRA, J. M.; NOGUEIRA, E. E. Mulheres e suas histórias: razão, sensibilidade e subjetividade no empreendedorismo feminino. Revista de Administração Contemporânea, v.17, n. 4, p.398-417, 2013.FERREIRA, M. P.; PINTO, C. F.; MIRANDA, R. M. Três décadas de pesquisa em empreendedorismo: uma revisão dos principais periódicos internacionais de empreendedorismo. Revista Eletrônica de Administração, v.21, n. 2, p.406-436, 2015.FILARDI, F.; FREITAS, A. S.; DUTRA, R. T. Análise do Processo de Inserção das Micro e Pequenas Empresas no Arranjo Produtivo Local (APL) de Petróleo, Gás e Energia de Duque de Caxias (RJ). Revista de Gestão da USP, v.20, n. 4, p.441-460, 2013GARRIDO, I. L.; CUNHA, F.; CAVALCANTE, F. M. O papel da confiança na relação entre responsabilidade social corporativa e o valor de marca. Revista de Ciências da Administração, v.16, n. 39, p.101, 2014.GHANTOUS, N.; JAOLIS, F. Conceptualizing franchisee-based brand equity: A framework of the sources and outcomes of the brand's added value for franchisees. International Business Research, v.6, n. 2, p.112, 2013.
GIBSON, S. W. Microfranchising: the next step on the development ladder. In J. S. FAIRBOURNE; S. W. GIBSON; W. G. DYER JR. (Orgs.). Microfranchising. Creating wealth at the bottom of the pyramid. Cheltenham: Edward Elgar, 2007.
GODWIN, L. N.; STEVENS, C. E.; BRENNER, N. L. Forced to play by the rules?Theorizing how mixed-sex founding teams benefit women entrepreneurs in male dominated-contexts. Entrepreneurship Theory & Practice, v.30, n. 5, p.623-642, 2006.
GRZYBOVSKI, D.; BOSCARIN, R.; MIGOTT, A. M. Estilo feminino de gestão em empresas familiares gauchas. Revista de Administração Contemporânea, v.6, n. 2, p.185-207, 2002.GUEDES, D. S.; TRIGO, V. O impacto do suporte oferecido pelos franqueadores no desempenho dos franqueados: um estudo sobre o segmento de educação do Brasil. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, v.2, n. 1, p.41-65, 2010.HAIR, J. F.; HULT, T. M.; RINGLE, C. M.; SARSTEDT, M. A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Los Angeles: Sage, 2014.
HECHAVARRÍA, D. M.; TERJESEN, S. A.; INGRAM, A. E.; RENKO, M.; JUSTO, R.; ELAM, R. Taking care of business: the impacto f culture and gender on entrepreneurs’ blended value creation goals. Small Business Economics, v.48, n. 1, p.225-257, 2017.
HISRICH, R. D.; BOWSER, K.; SMARSH, L .S. Women entrepreneurs in the Ukraine. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, v.3, n. 2, p.207-221, 2006.
HUMBERT, A. L.; DREW, E. Gender, entrepreneurship and motivational factors in an Irish context. International Journal of Gender and Entrepreneurship, v.2, n. 2, p.173-196, 2010.
HU, Y. Exploring the relationship between perceived risk and customer involvement, brand equity and customer loyalty as mediators. International Journal of Organizational Innovation, v.5, n. 1, p.224-230, 2012.
JONATHAN, E. G. Mulheres empreendedoras: o desafio da escolha do empreendedorismo e o exercício do poder. Psicologia Clínica. v.23, n. 1, p.65-85, 2011.
JUNQUERA, B. Where does female entrepreneurial human capital come from?A review of the literature. Innovation: Organization & Management, v.13, n. 3, p.391-411, 2011.
KAUFMANN, P. J.; EROGLU, S. Standardization and adaptation in business format franchising. Journal of Business Venturing, v.14, n. 1, p.69-85, 1999.
KOBISSI, N. Gender factors and female entrepreneurship: international evidence and policy implications. Journal of International Entrepreneurship, v.8, n. 1, p.1-35, 2010.
LEITE, A. F. M. Empreendedorismo feminino: uma análise a partir das perspectivas da educação e das relações de gênero. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba. 2011.
LENT, M.; ANDERSON, A. R. Microfranchise emergence and its impact on entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, v.13, n. 2, p.553-574, 2017.
LIMA, E. O.; NELSON, R.; NASSIF, V. M. J. Gênero, classe social e empreendedorismo: foco nas estudantes universitárias de um país emergente. Revista de Administração da UFSM, v.9, n. 4, p.579-605, 2017.MAFFEZZOLLI, E. C.; PRADO, P. H. Identificação com a marca: proposição de um instrumento de medida. Revista Eletrônica de Administração, v.19, n.3, p.588-619, 2013.MAGALHÃES, J. Valor da relação com redes de franquias: análise comparada entre franquias convencionais e microfranquias. Revista da Micro e Pequena Empresa, v.8, n. 3, p.2-17, 2015.MARLOW, S.; MCADAM, M. Gender and entrepreneurship: advancing debate and challenging myths; exploring the mystery of the under-performing female entrepreneur. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, v.19, n. 1, p.114-124, 2013.
MARLOW, S.; SWAIL, J. Gender, risk and finance: why can't a woman be more like a man? Entrepreneurship & Regional Development, v.26, n. 1-2, p.80-96, 2014.
MATHEW, V.; THOMAS, S.; INJODEY, J. I. Direct and indirect effect of brand credibility, brand commitment and loyalty intentions on brand equity. Economic Review: Journal of Economics & Business/Ekonomska Revija: Casopis za Ekonomiju i Biznis, v.10, n. 2, 2012.
MATHEW, V. Women entrepreneurship in Middle East: understanding barriers and use of ICT for entrepreneurship Development. International Entrepreneurship and Management Journal, v.6, n. 2, p.163-181, 2010.
MCKAY, R. Women entrepreneurs: moving beyond family and flexibility. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, v.7, n. 4, p.148-165, 2001.
MEEK, W. R.; SULLIVAN, D. M.; MUELLER, J. Gender differences in entrepreneurial relationships within the franchise context. Journal of Developmental Entrepreneurship, v.19, n. 4, 2014.
MELO, P. L.; ANDREASSI, T. (Orgs). Franquias Brasileiras: estratégia, empreendedorismo, inovação e internacionalização. São Paulo: Cengage, 2012.
MELO, P. L.; ANDREASSI, T. Publicação científica nacional e internacional sobre franchising: levantamento e análise do período 1998-2007. Revista de Administração Contemporânea, v.14, n. 2, p.268-288, 2010.MELO, P. L.; BORINI, F. M.; CUNHA, J. A. C. Percepções de valor e elementos estruturantes das microfranquias. Revista de Administração Contemporânea, v.18, n. 3, p.328-350, 2014.MERZ, M. A.; HE, Y.; VARGO, S. L. The evolving brand logic: a service-dominant logic perspective. Journal of the Academy of Marketing Science, v.37, n. 3, p.328-344, 2009.
MOORE, D.; MOORE, J.. MOORE, J. How women entrepreneurs lead and why they manage that way. Gender in Management: An International Journal, v.26, n. 3, p.220-233, 2011.
nd. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE FRANCHISING. Disponível em:
. Acesso em: 22/12/2015.
NIJMEIJER, K. J.; FABBRICOTTI, I. N.; HUIJSMAN, R. Making franchising work: a framework based on a systematic review. International Journal of Management Reviews, v.16, n. 1, p.62-83, 2014.
PATTERSON, N.; MAVIN, S.; TURNER, J. Envisioning female entrepreneur: leaders anew from a gender perspective. Gender in Management: An International Journal, v.27, n. 6, p.395-416, 2012.
RAMADANI, V.; HISRICH, R. D.; GËRGURI-RASHITI, S. Female entrepreneurs in transition economies: insights from Albania, Macedonia and Kosovo. World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, v.11, n. 4, p.391-413, 2015.
RAST, R.; GLEIBERMAN, A.; DANT, R. Entrepreneurship opportunities for women and minorities: evidence from franchise industries. In M. STIELER (Org.). Creating marketing magic and innovative future marketing trends. Cham: Springer, 2017.
RAZMI, M. J.; FIROOZABADI, S. R. Investigating the effect of education on women’s entrepreneurship. International Journal of Learning and Intellectual Capital, v.13, n. 2/3, p.273-288, 2016.
SÁNCHEZ CAÑIZARES, S. M.; FUENTES GARCÍA, F. J. Gender differences in entrepreneurial attitudes. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, v.29, n. 8, p.766-786, 2010.
SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Conheça as características empreendedoras desenvolvidas no Empretec. Disponível em:
. Acesso em: 05fev.2016.
SORENSON, R.; FOLKER, C.; BRIGHAM, K. The collaborative network orientation: achieving business success through collaborative relationship. Entrepreneurship Theory and Practice, v.32, n. 4, p.615-634, 2008.
STRUNCK, G. Como criar identidades visuais para marcas de sucesso. São Paulo: Rio Books, 2003.
THOMAS, K.; THOMAS, G.; SCHAUBHUT, N. Conflict styles of men and women at six organizational levels. International Journal of Conflict Management, v.19 n. 2, p.148-166, 2008.
VALE, G. M. Empreendedorismo, marginalidade e estratificação social. Revista de Administração de Empresas, v.54, n. 3, p.310-321, 2014.
VERHEUL, I.; STEL, A. V.; THURIK, R. Explaining female and male entrepreneurship at the country level. Entrepreneurship and Regional Development, v.18, n. 2, p.151-183, 2006.
VILLAS BÔAS, L. P. Brasil: ideia de diversidade e representações sociais. Annablume, 2010.
WEAVEN, S.; GRACE, D.; FRAZER, L.; GIDDINGS, J. The effect of pre-entry information on relational outcomes in franchising: Model conceptualisation and gender comparison. European Journal of Marketing, v.48, n. 1/2, p.193-217, 2014.
WILSON, F.; KICKUL, J.; MARLINO, D. Gender, entrepreneurial self‐efficacy, and entrepreneurial career intentions: implications for entrepreneurship education. Entrepreneurship Theory & Practice, v.31, n. 3, p.387-406, 2007.
ZANAKIS, S.; RENKO, M.; BULLOUGH, A. Nascent entrepreneurs and the transition to entrepreneurship: Why do people start new business? Journal of Developmental Entrepreneurship, v.17, n. 1, p.1-25, 2012.
ZANELLA, L. C. Metodologia da Pesquisa. Florianópolis: SEaD/UFSC, 2006.