Title Portuguese:
O impacto das etapas do processo de administração estratégica como antecedentes do desempenho em micro e pequenas empresas
Abstract:
The objective of this work was to investigate the impact of stages of strategic management as antecedents of the performance of micro and small enterprises. Also, the objective was to further validate scales that measure the intensity of the stages of strategic management and test a theoretical model to identify structural relationships and impacts of these steps as background to the performance of micro and small enterprises. Were initially conducted semistructured interviews with experts in the field of strategy. This step was a qualitative and exploratory study aimed to identify the phenomenon of variables. The second phase, quantitative, aimed to validate the instruments and test the proposed structural model through a survey research. The questionnaire was applied in micro and small enterprises in 57 microregions considered by SEBRAE throughout the state of Minas Gerais. The sample consisted of 378 respondents. After validation of the scales by statistical methods, the results showed that the structural model tested, the stages of strategic management performance explains 41% of the companies' planning and taking steps to control the greatest weight in performance. Based on the model, it is concluded that this work contributes to the development of research seeking to explain the performance of companies, particularly in relation to strategic management. It also indicates important management recommendations, since only the deliberate strategies impacted on performance.
Abstract Portuguese:
O presente artigo teve como objetivo investigar o impacto das etapas do processo de administração estratégica como antecedentes do desempenho das micro e pequenas empresas. Objetivou-se ainda validar escalas que mensurassem a intensidade das etapas do processo de administração estratégica e testar um modelo teórico estrutural que identificasse as relações e impactos dessas etapas como antecedentes do desempenho das micro e pequenas empresas. Foram realizadas inicialmente entrevistas semi estruturadas com especialistas da área de estratégia. Esta etapa teve um caráter qualitativo e exploratório e visou estudar o fenômeno para a identificação de variáveis. A segunda fase, de natureza quantitativa, teve como objetivo validar os instrumentos e testar o modelo estrutural proposto, por meio de uma pesquisa do tipo survey. O questionário foi aplicado em micro e pequenas empresas nas 57 microrregiões consideradas pelo SEBRAE em todo o Estado de Minas Gerais. A amostra constou de 378 respondentes. Após validação das escalas por métodos estatísticos, os resultados apontaram que no modelo estrutural testado, as etapas do processo de administração estratégica explica 41% o desempenho das empresas pesquisadas, tendo as etapas planejamento e controle os maiores pesos no desempenho. Com base no modelo, conclui-se que este trabalho contribui para desenvolvimento de pesquisas que buscam explicar o desempenho das empresas, em especial no que se refere à administração estratégica. Também indica importantes recomendações gerenciais, já que somente as estratégias deliberadas impactaram no desempenho.
ABNT Citation:
GONÇALVES FILHO, C.; MARTINS, H. C.; SOUKI, G. Q.; REIS NETO, M. T.; LOPES, V. H. O impacto das etapas do processo de administração estratégica como antecedentes do desempenho em micro e pequenas empresas. Revista da Micro e Pequena Empresa, v. 5, n. 3, p. 61-83, 2011.
APA Citation:
Gonçalves Filho, C., Martins, H. C., Souki, G. Q., Reis Neto, M. T., & Lopes, V. H. (2011). O impacto das etapas do processo de administração estratégica como antecedentes do desempenho em micro e pequenas empresas. Revista da Micro e Pequena Empresa, 5(3), 61-83.
Permalink:
https://www.spell.org.br/documentos/ver/5909/the-impacts-of-the-steps-of-strategic-administration-process-as-performance-antecedents-in-micro-and-small-business/i/en
References:
ANSOFF, H. I. Strategic management. London: Macmillan, 1979.
BAMBERGER, I. Value systems, strategies and the performance of small and medium-sized firms. European Small Business Journal, v. 1, n. 4, p. 25-39, 1983.
BNDES. Desembolsos anuais do BNDES-Exim. 2004. Disponível em:
. Acesso em: mar.09. 2004.
BOLLEN, K . Structural equations with latent variables. New York: Wiley, 1989.
BORGES JR, A. A.; LUCE, F. B. Estratégias emergentes ou deliberadas: um estudo de caso com os vencedores do prêmio "Top de Marketing" da ADVB. Revista de Administração de Empresas, v. 40, n. 3, p. 36-44, jul./set. 2000.
CABRAL, A. C. A. A evolução da estratégia: em busca de um enfoque realista. do XXII ENANPAD, 2008, Foz do Iguaçu, Anais. 1998.
CERTO, S. C.; PETER, J. P.; et al. Administração estratégica: planejamento e implantação da estratégia. 2. ed. São Paulo; Pearson Prentice Hall, 2005.
CHER, R. A gerência das pequenas e médias empresas. São Paulo: Maltese, 1990.
CHILD, J. Organizational structure, environment and performance: the role of strategic choice. Sociology, v. 6, 1972.
DA VIG, W. Business strategies in smaller manufacturing firms. Journal of Small Business Management, v. 24, n. 1, p. 38-46, 1986.
FORNELL, C.; LARCKER, D. F. Evaluating structural equation models with unobservablevariables and measurement error. Journal of Marketing Research, v. 18, p. 39-50, febr. 1981.
GEUS, A. The living company. Boston: Harvard Business School Press, 1997.
HAIR, Joseph et al. Análise multivariada de dados. Tradução de Adonai Schlup Sant' Anna e Anselmo Chaves Neto. São Paulo: Bookman, 2005.
HARRISON, J. S. Administração estratégica de recursos e relacionamentos. Porto Alegre: Bookman, 2005.
HENDERSON, B. D. The origin of strategy. Harvard Business Review, v. 67, n. 6, p. 139-144, 1989.
HITT, M. A.; IRELAND, R. D.; HOSKISSON, R . Strategic management. New York: South-Western Pub, 2008.
HUNT, Shelby D. Foundations of marketing theory: toward a general theory of marketing. USA: M. E. Sharpe, 2002.
KAPLAN, R. S.; NORTON, D. P. A estratégia em ação. 4. ed. São Paulo: Campus, 1997.
MAcKENZIE, D . Physics and finance: S-terms and modern finance as a topic for science studies. Science, Technology & Human Values, v. 26, n. 2, p. 115-144, Spring. 2001.
MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.
McGEE, J. V.; PRUSAK, L. Gerenciamento estratégico da informação: aumente a competitividade e a eficiência de sua empresa utilizando a informação como uma ferramenta estratégica. Rio de Janeiro: Campus, 1994.
MEIRELLES, A. M. O planejamento estratégico no Banco Central do Brasil e a viabilidade estratégica em uma unidade descentralizada da autarquia: um estudo de caso. 1995. 229 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - CEPEAD/FACE/UFMG, Belo Horizonte, 1995.
MILES, R. E.; SNOW, C. Organizational strategy, structure, and process. New York: Mcgraw-Hill Book Co. 1978.
MILLER, D.; TOULOUSE, J. Chief executive personality and corporate strategy and structure in small firms. Management Science, v. 32, n. 11, p. 1389-1409, 1986.
MINGOTI, Sueli. Análise de dados através de métodos de estatística multivariada: uma abordagem aplicada. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.
MINTZBERG, H.; AHLSTRAND, B.; LAMPEL J. Safári de estratégia: um roteiro prático pela selva do planejamento estratégico. Porto Alegre: Bookman, 2000.
MINTZBERG, H. O processo da administração estratégica - conceitos, contextos e casos selecionados. São Paulo: Bookman, 2003.
MINTZBERG, H.; QUINN, J. B. The strategy process: concepts and contexts. Englewood Cliffs, New Jersey: Pretice Hall Internacional, 1992.
MINTZBERG, H.; WATERS, J. Of strategies, deliberate and emergent. Strategic Management Journal, v. 6, p. 257-272, 1985.
MOORE, D. L. Managerial strategies. In: WARNER, W. L.; MARTIN, N. H. (Eds.). Industrial management. New York: Haper, 1959.
MORRIS, Michael; SCHINDEHUTTE, M.; ALLEN, J. The entrepreneur's business model: toward a unified perspective. Journal of Business Research, v. 58, p. 726-735, 2005.
OLSON, P. D.; BOKOR, D. W. Strategy process-content interaction: effects on growth performance in small, start-up firms. Journal of Small Business Management, v. 33, n. 1, p. 34-44, 1995.
PORTER, M. E. A nova era da estratégia. HSM mngnt. Edição especial. março/abril. 2000.
PORTER, Michael E. Estratégia competitiva - técnicas para análise da indústria e da concorrência. Campus: Rio de Janeiro, 1986.
REID, D. M . Operationalizing strategic planning. Strategic Management Journal, v. 10, p. 553-667, 1989.
RICE JR, G. H.; LINDECAMP, D. P . Personality types and business success of small retailers. Journal of Occupational Psychology, v. 62, n. 2, p. 177-182, 1989.
ROBINSON Jr., R. et al. The relationship between stage of development and small firm planning and performance. Journal os Small Business Management, v. 22, n. 2, p. 45-52, apr. 1984.
SALONER, G.; SHEPARD, A.; PODOLNY, J. Strategic management. New York, Wiley, 2001.
SCHENDEL, D. Introduction to the summer 1992: special issue on strategy process research. Strategy Management Journal, London, v. 13, p. 10-36, 1992.
SEBRAE. Anuário estatístico micro e pequena empresa/Serviço de apoio às micro e pequenas empresas: núcleo observatório da MPE. Belo Horizonte: SEBRAE/MG, 2009.
SEBRAE - Serviço de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Fatores condicionantes e taxa de mortalidade das MPES, 2005.
SEXTON, D. L.; VAN AUKEN, P . Prevalence of strategic planning in small business. Journal of Small Business and Entrepreneurship, v. 20, n. 3, p. 20-26, 1982.
SHUMAN, J. C. Corporate planning in small companies: a survey. Long Range Planning, v. 8, n. 5, p. 81-90, 1975.
SMITH, K. G.; GUTHRIE, J. P.; CHEN, M. J. Miles and Snow's typology of strategy, organisational size and organisational performance. Academy of Management Proceedings, p. 45-49, 1986.
TABACHNICK, B. G.; FIDELL, L. S. Using multivariate statistics. 3. ed. New York: HarperCollins, 2001.
VASCONCELOS, F. Safári de estratégia, questões bizantinas e a síndrome do ornitorrinco: uma análise empírica dos impactos da diversidade teórica em estratégia empresarial sobre a prática dos processos de tomada de decisão estratégica. In: XXV ENANPAD, 25º, Campinas: ANPAD, Anais. Campinas, set. 2001. 15 p.
WHITTINGTON, R. O que é estratégia. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.